Förlagets beskrivning
Boken presenterar konkreta strategier som kan användas i klassrummet för att främja lärande och delaktighet hos elever med ADHD och autism. I den första delen, Psykologiska perspektiv, beskrivs diagnoskriterier, utredningsprocessen, hur ADHD och autism uttrycks i vardagen samt en rad sociala och kognitiva förklaringsmodeller som är relaterade till tillstånden. Den andra delen, Pedagogiska perspektiv, knyter de psykologiska teorierna till olika vardagssituationer i skolan och redogör för olika strategier för stöd, såsom ledarskap i klassrummet, struktur i tid och rum, stöd för motivation, lärande och kamratrelationer. Boken riktar sig till specialpedagoger, speciallärare, lärare och skolpsykologer verksamma i skolan. Om författarna Författare till del 1 Psykologiska perspektiv: - Matilda Frick, psykolog, fil.dr i psykologi, lektor vid Stockholms universitet och forskare vid Uppsala universitet - Emilia Thorup, psykolog, fil.dr i psykologi, lektor vid Lunds universitet och forskare vid Uppsala universitet - Johan Lundin Kleberg, psykolog, docent i psykologi, lektor vid Stockholms universitet och forskningsspecialist vid Karolinska institutet Författare till del 2 Pedagogiska perspektiv: - Nina Klang, lärare, docent i pedagogik vid Uppsala universitet och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet - Martin Karlberg, lärare, fil.dr i didaktik och lektor vid Uppsala universitet - Ingrid Olsson, docent i pedagogik och lektor i didaktik vid Uppsala universitet - Kersti Vikström, legitimerad speciallärare vid Lindbackens skola i Uppsala med mångårig erfarenhet av arbete med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Elever med ADHD och autism
Bokrecensioner » Elever med ADHD och autism - Psykologiska och pedagogiska perspektiv
|
|
|
|
|
|
|