Förlagets beskrivning
Elever läser allt mindre och många elever saknar grundläggande kunskaper för att förstå den text de läser. Dessutom har spridningen mellan de goda och svaga läsarna ökat. Det är av största vikt att läsning prioriteras i alla ämnen från skolstart och upp genom alla skolåren. Skolans läsfrämjande uppdrag inbegriper alla lärare i skolans alla ämnen, fritidshemspersonal och skolbibliotekarier. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur arbetslag eller kollegor tillsammans kan utveckla sitt läsfrämjande arbete. Läsa i alla ämnen visar vilka förmågor som elever behöver för att utvecklas som läsare, från förskoleklass till och med årskurs nio, samt vilken kompetens personalen behöver för att kunna vara aktiv i det läsfrämjande arbetet. Med en tydlig struktur för det läsfrämjande arbetet skapas förutsättningar för likvärdighet och för att det ges hög prioritet. I boken lyfts läsmotivation, ordförråds arbete, läsförståelse, textsamtal, högläsning och vägar till ett framgångsrikt samarbete. Boken vänder sig till lärare i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Den är även relevant för skolbibliotekarier, språk-, läs- och skriv utvecklare samt för rektorer
Fler böcker av Maria Heimer
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Läsa i alla ämnen
Bokrecensioner » Läsa i alla ämnen : att utveckla elevers läsning i F-9
|
|
|
|
|
|
|