Förlagets beskrivning
Pojkar har under flera decennier presterat sämre i skolan än flickor, och betygsgapet ökar. Det är ett av skolans tydligaste likvärdighetsproblem. I den här boken ges en översikt över olika fenomen som bidrar till att pojkar som grupp presterar sämre i skolan än flickor. Utifrån dessa ges vägledning till lärare och andra vuxna om hur de kan bidra till att bryta den negativa trenden och få fler pojkar att lyckas i skolan. Läs mer En breddad repertoar är en nyckelterm i boken som hänvisar till att pojkar behöver utveckla fler förmågor istället för att begränsas i sin utveckling av de könsnormer och maskulina ideal som påverkar många pojkars liv idag. Fredrik Zimmerman presenterar sin egen forskning på en skola som har en dominerande pluggkultur bland pojkarna. Författaren beskriver hur lärarna arbetar för att frambringa de framgångsfaktorer som enligt pojkarna själva skapar en lärande miljö och hjälper dem att ta ett allt större ansvar för sina studier. Samtidigt får detta arbete en positiv effekt på den allmänna trivseln, vilket visar sig i att även flickorna säger att de trivs bättre. Om författarna Fredrik Zimmerman är fil. dr. i barn och ungdomsvetenskap och verksam som lektor på sektionen för förskollärar- och lärarutbildning vid Högskolan i Borås
Fler böcker av Fredrik Zimmerman
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Pojkar i skolan
Bokrecensioner » Pojkar i skolan - Vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan
|
|
|
|
|
|
|