Förlagets beskrivning
Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. Vidare behandlas granskning av vetenskapliga texter och förfarande vid seminarier. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för att samla information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning. Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom till exempel vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi. I denna femte upplaga har texten uppdaterats vad gäller samtida vetenskapliga förhållningssätt, distinktionen mellan kvantitativ respektive kvalitativ forskning, olika typer av undersökningar samt insamling och bearbetning av information
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Forskningsmetodikens grunder
Bokrecensioner » Forskningsmetodikens grunder - Att planera, genomföra och rapportera en undersökning
|
|
|
|
|
|
|