Förlagets beskrivning
Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. Vidare behandlas granskning av vetenskapliga texter och förfarande vid seminarier. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för insamling av information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning.
Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom t.ex. vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi. I denna tredje upplaga har kvalitativt inriktad forskning fått ett större utrymme, såväl vad gäller vetenskapliga förhållningssätt, datainsamling och kvalitetsaspekter i kvalitativ forskning.
Tredje upplagan
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Forskningsmetodikens grunder
Bokrecensioner » Forskningsmetodikens grunder
|
|
|
|
|
|
|