Manligt Mode: En okänd historia

Manligt Mode: En okänd historia

Ingrid Giertz-Mårtenson

Inbunden. Bokförlaget Langenskiöld 2022-10-25.
ISBN 9789198744101

Herrmodets historia berättad i en färgstark ny antologi. Mode har genom århundraden diskuterats, ifrågasatts, kritiserats och beundrats, oftast utan den historiska kunskapen om hur och varför mode har sin aktuella form. Det gäller framför allt mannen och herrmodets historia eftersom mode ofta har associerats med dammode: historiskt har mode sedan 1700-talet, både ur ett kulturellt och socialt perspektiv, förknippats mer med kvinnlighet än manlighet. Boken tar oss på en resa genom herrmodets historia från 1500tal fram till nutid. Bland författarna finns ett antal av västvärldens mest kända forskare och modehistoriker som på ett lättillgängligt och personligt sätt berättar hur och varför männens kläder ser ut som de gör idag, hur historien bakom mannens behov av att visa sin makt och maskulinitet förändrats genom århundraden och hur maskulinitet idag tar sig helt andra uttryck än tidigare. Idén bakom boken är Ingrid Giertz-Mårtenson, modehistoriker med lång karriär inom både den svenska och internationella modevärlden. Efter flera år inom fransk Haute Couture, mångårig VD för Svenska Moderådet och Skobranschrådet och verksam inom olika organisationer och forskningsprojekt inom den europeiska modesektorn, är hon idag rådgivare till företag inom mode och näringslivet samt curator för ett stort antal utställningar om svenskt mode. Hon initierade etableringen av Mode som vetenskaplig disciplin vid Stockholms universitet 2006 ett led i hennes strävan att lyfta fram modets status som kulturuttryck. Bokens skribenter är: Christopher Breward, Elizabeth Wilson, Claire Wilcox, Peter McNeil, Patricia Mears, Bradley Quinn, Lena Rangström, Carolina Brown-Ahlund, Johan Cederlund, Mikael Mogren, Göran Söderström, Daniel Björk, Johan Hakelius, Alexander Husebye, Susanne Ljung och Jonas Olsson

Fler böcker av Ingrid Giertz-Mårtenson

Manligt Mode: En okänd historia

Manligt Mode: En okänd historia Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.