Vegetariska kokboken

Vegetariska kokboken

Inga-Britta Sundqvist

Inbunden. Massolit Förlag 2015-02-20.
ISBN 9789187785603

Grunden i Vegetariska kokboken är alla läckra vegetariska recept som har förnyats i denna reviderade utgåva och utökats till över 300 grundrecept samt många alternativa följdrecept. Här finns nu GI-anpassad mat och raw-food-recepten har blivit fler. En symbol vid varje recept visar om det handlar om raw food, lakto- eller vegankost. Annat som tillkommit är måltidsplanering med måltidsförslag efter säsong samt förslag på bufféer för olika årstider. Den nya upplagan är till största delen illustrerad med nya foton. Vegetarisk mat är aktuellare än någonsin. Alltfler människor tar ansvar för sin egen hälsa och miljön genom att äta klimatsmart vegetarisk mat. Här kan du läsa om mat och ekologi och klimatsmart skafferi. Här finns också en säsongsguide för frukt och grönsaker där man på ett enkelt sätt kan se vad som är aktuellt för årstiden. Näringsläran i boken är uppdaterad. Nya forskningsrön om vår hälsa har visat hur viktigt varje enskilt näringsämne är för vår kropp. Nya rön om de viktiga fettsyrorna samt vilket fett som är bäst att använda i matlagningen. Dessutom har det tillkommit texter som "din inre läkare", om detox, superfood, ORAC-värden och antioxidanter. Priser och utmärkelser: Vegetariska kokboken har fått pris som bästa svenska vegetariska litteratur av Måltidsakademien i Grythyttan 2002, med motiveringen: "Med stor auktoritet blir Vegetariska kokboken ett aktuellt standardverk, här finns allt". Boken fick även en internationell utmärkelse samma år av Gourmand World Cookbook Awards som "Best in the World, Honourable Mention". Därefter har det tillkommit Svenska vegetariska föreningens utmärkelse "Årets morot" 2005 samt Hälsofrämjandets Are Waerlandspris 2010

Fler böcker av Inga-Britta Sundqvist

Vegetariska kokboken

Vegetariska kokboken Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.