Förlagets beskrivning
Den här boken presenterar ämnet medierätt huvudsakligen utifrån tre praktiska frågeställningar: hur marknadsaktörer skyddar sina tillgångar, hur aktörer får kommunicera till allmänheten, och hur kundinformation får användas och analyseras. För att belysa dessa tre frågeställningar diskuteras det juridiska ramverket inom tre områden - immaterialrätt, marknadsrätt och integritetsskydd. Efter en kort introduktion till ämnet juridik presenteras yttrandefrihet och dess gränser, samt hur reklam bör utformas för att följa god sed. Därefter diskuteras hur marknadsaktörer kan rättsligt skydda sina produkter genom immaterialrätt - varumärke, upphovsrätt och mönster. Relaterade ämnen som kortfattat presenteras är patent, företagshemligheter, konkurrensrätt, och avtalsrätt. Avslutningsvis diskuteras integritetsaspekter och rättsliga krav när kunddata hanteras. Boken är främst avsedd för undervisningsändamål med utgång i kurser vid svenska lärosäten. Boken är förhoppningsvis även av värde för yrkesverksamma inom exempelvis datavetenskap, marknadskommunikation och produktutveckling
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Medierätt
Bokrecensioner » Medierätt
|
|
|
|
|
|
|