Förlagets beskrivning
Spero Etiams första roman handlar om acceptans inom skolan. Love Gotthart, före detta clown och idealist, gör en bullrande entré som lärare i förskoleklass. Han använder musik och teater för att uppnå pedagogiska mål. Men hans idéer möter motstånd. I den till synes harmoniska världen av pyssel och fri lek konfronteras han med oskrivna regler, traditioner och dolda fördomar. Han möter vikarien Marion och föräldern Raio som också kämpar för att bli tagna på allvar. Romanen skildrar ett samhälle som försvarar traditioner, osynliga hierarkier och inbitna uppfattningar. En satirisk och ibland absurd berättelse om att stå utanför. Och att inte veta varför. Utanför- och utifrån författare Spero Etiam skriver om det orättvisa och mot en bättre värld
Fler böcker av Spero Etiam
Liknande böcker
Linn
Väl läsvärd roman och satir (Betyg 4 av 5)
Gotthart kommer aldrig längre än till förskoleklass är engagerande läsning. En får snabbt sympati för Gotthart - han blir det sunda förnuftets representant i en frustrerande stagnerad värld. Jag tolkar berättelsen både symboliskt och realistiskt. Rektorn, Görel och alla de andra som Gotthart, Marion och Raio måste tampas med är överdrivna, men samtidigt är de faktiskt fullt realistiska karaktärer med fullt realistiska förhållningssätt som en kan träffa på i verkligheten. Och kanske är det där som berättelsen växer från skönlitteratur till samhällssatir. I Etiams roman finns engagemang för att göra det som är svårt men rätt, frustration över motstånd som inte vill resonera, sympati för människor som gör sitt bästa, mänsklig värme, och inte minst hopp för att det finns människor som kämpar för en bättre värld. Att läsa Gotthart är väl använd tid.
( Gotthart kommer aldrig längre än till förskoleklass)
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Gotthart kommer aldrig längre än till förskoleklass
Bokrecensioner » Gotthart kommer aldrig längre än till förskoleklass
|
|
|
|
|
|
|