Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt   

Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt


Lena Vestlin Annelie Drewsen Anna-Karin Hallonsten Hasse Hedström Carl-Magnus Höglund

Häftad. Lärarförlaget 2015-04-22.
ISBN 9789198176278
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

På senare år har formativ bedömning, eller bedömning för lärande, lyfts fram som en möjlig väg för att höja resultaten i den svenska skolan. Men vad innebär det förhållningssättet? Räcker det med att använda några enkla tekniker i klassrummet? Eller handlar det om att byta perspektiv och låta elevernas behov styra undervisningen? I den här reportageboken berättar lärare och elever om hur de arbetar med kontinuerlig bedömning av elevernas lärande. Skol- och utvecklingsledare som infört arbetssättet delar med sig av sina erfarenheter och forskare bidrar med aktuella rön. Klassrumsreportagen är hämtade från högstadiet och gymnasiet. Intervjuerna med forskare och experter ger däremot infallsvinklar på det övergripande förhållningssättet, som är relevant för alla årskurser och ämnen. Anders Jönsson, biträdande professor vid Högskolan Kristianstad, har skrivit inledningen. Boken vänder sig till lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare och lärarstudenter. Inspirerande läsning om formativ bedömning ges i denna bok. Du får många bra och tydliga exempel på vad formativ bedömning är utifrån erfarenheter från olika lärare och skolor. För att bli en framgångsfaktor krävs att arbetssättet förankras i skolledningen och att det görs utrymme för kollegiala samtal. Då kan det bli bedömning som utvecklar och som gör att eleven tar makten över sitt lärande. Ros-Marie Bengtsson högstadielärare i Ma, NO och Teknik I boken får jag som rektor stöd i hur jag kan tänka långsiktigt och implementera professionsutveckling. Ett stort plus är att klassrumsreportagen är hämtade ur både grundskolans senare år och gymnasiet, det ger ett bredare perspektiv samt en tillhörighet för läsaren. Boken ger en bra grund till kompetensutveckling både för skolledare och lärare i arbetet med bedömning, i att vända tänket. Ann-Charlotte Gavelin Rydman, rektor (gy) Innehåll Förord Inledning: Formativ bedömning för elevernas skull (Anders Jönsson) De fokuserar på målet (Tora Villanueva Gran) SO på Gunnesboskolan i Lund Exit pass som styr undervisningen (Lena Vestlin) Matematikundervisning och pilotstudie i Umeå Kamratbedömning ger kritisk blick (Carl-Magnus Höglund) Engelska på Fridaskolan i Göteborg Här skapar eleverna facit (Anna-Karin Hallonsten) Fysik på Tekniska gymnasiet i Stockholm Möjligheter och begränsningar (Lena Vestlin) Magnus Levinsson, Göteborgs universitet Att skapa motivation för lärande (Lena Vestlin) Christian Lundahl, Örebro universitet Bedömning en inkluderande process (Lena Vestlin) SO och specialpedagogik på Täby Enskilda Gymnasium Frågor som skapar aktivitet (Hasse Hedström) NO på Rålambshovsskolan i Stockholm Det krävs tid och tålamod (Carl-Magnus Höglund) Anders Holmgren, Lin Education/Borås stad Lärdomar för livet är målet (Johanna Ulrika Orre) Idrott och hälsa på Almåsgymnasiet i Borås Kollegialt lärande lägger grunden (Carl-Magnus Höglund) Helen Timperley, University of Auckland Rektorn skapar förutsättningarna (Lena Vestlin) Teacher Learning Communities (TLC-grupper) på Tungelsta skola i Haninge Sigtuna satsar på språkutveckling (Annelie Drewsen) SO på Valstaskolan och Sigtunaboxen Att bedöma lärande i estetiska ämnen (Kristina Karlberg) Olle Zandén, Linnéuniversitetet Betyg och bedömning (Lena Vestlin) Alli Klapp, Högskolan Kristianstad, Göteborgs universitet och University of Columbia Litteratur



Fler böcker av författarna

Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Bedömning som utvecklar



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt
Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt
Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner