En centraleuropeisk afton : breven från Alvar Alsterdal

Thomas Nydahl

Inbunden. Tusculum Förlag 2010-04.
ISBN 9789197864688

Under åren 1985-1991 brevväxlade författaren Thomas Nydahl och Alvar Alsterdal. Ett urval av deras brev publiceras i denna bok. Breven handlar om familjeliv, resor, litteratur, musik, politik och historia. Den äldre Alsterdal var en mentor för sin yngre kollega som sammanställt detta urval samt skrivit en introduktion till breven.

När Alvar Alsterdal avled skrev författaren Bengt Anderberg bland annat: Det är inte lätt att säga adjö till Alvar. Vårt förhållande var så vardagligt. Vem skall man nu fråga om Polens affärer, om antikvariaten i Amsterdam och Rabbi Loews lärda kusiner i Cernauti? Jag lever i en liten värld, där skuggorna från den stora faller in och isar gräset: det var sånt man kunde tala med Alvar om.

En centraleuropeisk afton breven från Alvar Alsterdal är oupphörligt bildande och fylld av svart humor, ett kulturmättat tidsdokument från åren kring det kalla krigets avveckling.

Thomas Nydahl har givit ut ett fyrtiotal böcker sedan debuten Smuts 1974. Under 1990-talet drev han bokförlaget Studiekamraten och litteraturtidskriften Ariel. 1994 tilldelades Thomas Nydahl Samfundet

De Nios litteraturpris.

"Det är nästan otroligt hur den här brevväxlingen under kallakrigets sista år förmår rycka med sin läsare. Jag läste boken i ett sträck, road och hela tiden intresserad, därtill glad över att ha läst många av de böcker de skriver till varandra om I ett av sina brev skriver Alsterdal efter att ha tackat för ett långt och gott brev att det är något personligt kultiverat över folk som skriver brev. Det håller jag innerligt gärna med om efter att ha läst En centraleuropeisk afton. Därtill tänker jag att det är fantastiskt fint att det finns förlag som ger ut böcker av det här föga kommersiellt inbringande slaget, men som har mycket att ge dem som är intresserade av intellektuell dialog mellan människor, en dialog som hela tiden handlar väsentligheter i livet, också i det vardagliga."

May-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland

”Alsterdal (1926-1991), författare, journalist och diplomat, var en sällsynt beläst och kunnig person som tycks ha känt halva Europa, dissidenter och diplomater lika väl. Dessutom hade han ett utvecklat sinne för livets njutningar: mat, musik, vänskap, kärlek. Allt detta kommer fram i breven, men liksom i förbigående, som ett uttryck för den självklara och avundsvärda förmågan att leva ett gott liv."

Michel Ekman, Svenska Dagbladet

"Det är nästan otroligt hur den här brevväxlingen under kallakrigets sista år förmår rycka med sin läsare. Jag läste boken i ett sträck, road och hela tiden intresserad, därtill glad över att ha läst många av de böcker de skriver till varandra om … I ett av sina brev skriver Alsterdal efter att ha tackat för ett långt och gott brev att ’det är något personligt kultiverat över folk som skriver brev’. Det håller jag innerligt gärna med om efter att ha läst ’En centraleuropeisk afton’.

Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland, Finland

”Det var också genom arbetet med tidskriften som Thomas Nydahl kom i kontakt med Alvar Alsterdal. Och nu ger han ut en ovanligt vacker volym med deras brevväxling. Den har fått den sympatiska titeln "En centraleuropeisk afton". Den Alvar Alsterdal som kommer till tals i breven är den världsvane resenären och den djupt bildade resonören. Han ger lästips till den yngre redaktören, klagar på de eviga korrekturfelen, men får också inspiration till sitt skrivande av Nydahls entusiasm … Det finns mycket - oändligt mycket - att skriva om Alvar Alsterdal. Hans envisa kamp att uppmärksamma de små bokförlagens utgivning, att hellre - i varje sammanhang, inte sällan i radions OBS-kulturkvarten - lyfta fram författarskap som ännu inte nått en större publik för att på så sätt väcka intresse och sprida sina breda kunskaper. Hela hans liv var en lustfylld och välgenomtänkt bildningskamp.”

Crister Enander, Tidningen Kulturen

”Den äldre Alsterdal blev en mentorsgestalt för sin yngre kollega, den yngre Nydahl kanske en länk till den svenska kulturvärlden för det i London bosatta ambassadrådet. Tillsammans ger de en personlig bild av tiden de skriver under, men också av ett klassiskt bildningsideal … För den som redan intresserar sig för någon av de båda författarna är brevsamlingen förmodligen ett välkommet komplement. För andra kan den bidra med en mängd tips på litteratur och musik, med en smula tidsanda och en inblick i skånskt och internationellt kulturklimat.”

Ella Andrén, Kristianstadsbladet

Fler böcker av Thomas Nydahl

En centraleuropeisk afton