Mödrar och döttrar : mot en vuxen relation

Dorothy Firman Julie Firman

Häftad. Star In Oval Förlag 2009-04.
ISBN 9789197622721

Mödrar & döttrar - mot en vuxen relation

"En bok för kvinnor i alla åldrar! Mödrar & döttrar har förändrat min relation till mamma från plikt och skyldighet till en källa av lärande och glädje för oss båda. Detta är en bok som det aldrig är för sent att läsa."

- Marilyn Harris Kriegel, medförfattare till The C-Zone:

Peak Performance Under Pressure

Boken "Daughters and Mothers" av Julie och Dorothy "Didi" Firman har i många år inspirerat kvinnor att arbeta med ett av livets mest närgångna och kanske mest utmanande förhållande; mor/dotter-relationen. Den har toppat bästsäljarlistor i USA och hjälpt många kvinnor att frigöra sig från gamla mönster och låsningar i sin kvinnoroll. Den 2 april finns den på svenska i handeln under titeln Mödrar & döttrar - mot en vuxen relation.

Ur svenska förordet:

Att vara dotter, mamma och mormor innebär att ständigt möta nya utmaningar - och starka känslor. Vi gråter och skrattar, diskuterar och tiger. Allt för att försöka leva i spänningsfältet mellan samhörighet och individualitet. Visst kan det bli problem med makar, syskon, barn, vänner, arbetskamrater och chefer. Genom arbetet med boken har jag förstått att många av de bekymmer klienter, både män, kvinnor och ungdomar upplevt förmodligen hade kunnat hanteras på ett annat sätt genom att träda ut ur mammas skugga och ta eget ansvar.

Didi och hennes mamma har på ett självutlämnande och personligt sätt visat vägen från offerroller till ett vuxet ansvar som innebär att kunna leva nära utan att förlora sig själv. I boken lotsar de oss från barndomens beroende, genom analys av hur livet ser ut just nu mot ett stabilt jag som kan leva i friska relationer i framtiden. Vi behöver hitta tillbaka till vår egen unikhet - det som är vårt sanna jag, bortom anpassning och överlevnadsstrategier. I denna unikhet blir vi starka, generösa och kan älska villkorslöst! Det vår värld behöver mest av allt. Människor som lever och arbetar tillsammans i sann kärlek. Jag rekommenderar alla att arbeta igenom boken

och hjälpa sig själva till ett mer levande liv som hela fria individer - redo att göra världen ännu lite bättre.

Om författarna: Julie Firman, MS (fil.mag.) och Dorothy Firman, Ed.D. (fil.dr pedagogik), mamma och dotter, har levt tillsammans i över femtio år. I mer än tjugo år har de arbetat med kvinnor i mamma/dotterrelationer. Julie är pensionerad lärarinna, rektor och psykoterapeut som är aktivt engagerad i att lära sig nya saker, skapa konst, vara en vän och njuta av sina dryga åttio år. Dorothy är praktiserande psykoterapeut och rådgivningsinstruktör och arbetar på fältet inom psykosyntes, en holistisk psykologi. Båda kvinnorna bor i Amherst, Massachusetts.

För mer om Julie och Dorothys arbete besök deras hemsida www.motherdaughterrelations.com

Om översättningen:

Den svenska översättningen är gjord av Hanna Ottersten sedan hon läst en översättarkurs på Lunds Universitet. Arbetet gjorde hon när hon var mammaledig med en av sina döttrar. Bearbetningen har Hannas mamma Gunnel gjort. Hon är verksam samtalsterapeut i psykosyntes med Steg 1 kompetens, föreläser och är författare till boken Fyra steg till Dig. Gunnels mamma Gudrun, pensionerad speciallärare, har rättat stavfel och interpunktion. Fyra generationer mammor och döttrar har i samspel bidragit till den svenska utgåvan! Mer om det svenska förlaget Star in Oval på www.starinoval.com

Utdrag ur boken:

I vårt moderna samhälle går vi från den sentimentala och idealiserade synen av mamma mot ett mer realistiskt perspektiv. Detta kommer att hjälpa både mammor och döttrar. Under många år har mammor blivit utmålade som osjälviska, hängivna, självutplånande, vårdande och stora förebilder i dygd. När en mamma misslyckades att leva upp till detta ideal, kände inte bara hon sig skyldig utan hennes döttrar kände sig lurade. Mammor skulle finnas där för sina barns varje vilja och behov. Om detta inte gjordes skulle resultatet bli psykologiska sår som aldrig kunde läka ut. Men med ökande antal skilsmässor som innebär singelmammor eller behovet av dubbelinkomst i alla familjer, går mammor igenom den plågsamma processen av att vara allt för familjen: familjeförsörjare, vårdare, kock, tvätterska och hushållerska, liksom lekkamrat, rådgivare och förtrogen. Barn förväntar sig detta. Gradvis har de senaste åren gett oss insikten att detta är en omöjlig uppgift.

Kvinnor som är mammor kan sluta se på sig själva som martyrer och börja se sig som människor som har ett jobb att sköta som ibland kräver hjälp och stöttning av andra. När detta nu sker kan våra döttrar börja se sina mammor på samma sätt - som en person som har ett jobb att sköta och inte som en fantasibild av den helt perfekta mamman (eller förnärmade över att ha en allt-annat-änperfekt version). Mammor börjar lära sina döttrar att vara självständiga, hur de ska klara av sina liv utan att ha omöjliga krav konstant hängande över sig, och i sin tur ser döttrar sina mammor som människor med liv utanför rollen som mamma. Det är en stor gåva att detta händer. För varje barn som börjar se en skymt av sin mamma i ett eget liv, kommer det att finnas en flicka som får det enklare att växa in i kvinnovärlden. För varje kvinna som hittar ett sätt att se sin mamma som enskild individ, kommer det att finnas en kvinna som kan se sig själv som självständig.

Mammor har samma uppgift att utföra. De måste låta sina döttrar bli "föredetta-barn". De måste se sina döttrar som vuxna kvinnor och acceptera dem som de är istället för att se dem som de vill att de ska vara. Det här är svårast för mammor som genom att ha identifierat sig själva helt och hållet i mammarollen behöver att döttrarna förblir "små" så att alla kan spela sin roll. Dessa mammor kommer att ha det extra svårt att stötta sina döttrars vuxenliv. Trots det kan en mamma som tydligt har intagit en självständig plats i sitt eget liv uppleva det svårt att släppa taget. Mammor måste successivt lära sig att se sina döttrar som mer än barn. Växande flickor kan vara en källa till stor glädje men också en källa till rädsla och smärta för en mamma. I separationens dans som vi har nämnt är mamma fortfarande ansvarig för att släppa taget. (sid.124

ff

Sagt om boken:

"En bok för kvinnor i alla åldrar! Mödrar och döttrar har förändrat min relation till mamma från plikt och skyldighet till en källa av lärande och glädje för oss båda. Detta är en bok som det aldrig är för sent att läsa."

- Marilyn Harris Kriegel, medförfattare till The C-Zone: Peak Performance Under Pressure

"ETT MÅSTE för alla mödrar och döttrar och terapeuter! Vishet och medkänsla lyser genom dess sidor. Den håller uppe hopp och sanning och läkande för alla kvinnor."

- Edith Stauffer, chef för Psychosynthesis International och författare till Unconditional Love and Forgiveness

"Denna bok uppmuntrar dess läsare att skapa fred med mödrarna från deras barndom: att förstå dem, förlåta dem och acceptera dem. Författarnas förhoppning är att läsaren åter ska få den frihet att bli hennes bästa, mest förverkligade jag. Och författarna är de mest känslosamma och kunniga av guider."

- Robert S.Weiss, författare till Marital Separation och Staying the Course

"Jag uppfattar Julie och Dorothy Firmans arbete - både boken och de högst lyckade arbetsgrupperna som de har haft på mitt center under de senaste tio åren - att vara uppfriskande enkla, effektiva och hoppfulla. Denna bok reder ut, förtydligar och ger konkreta verktyg för att en återuppbyggnad av den mest grundläggande och mystiska av mänskliga relationer ska fungera."

- Elizabeth Lesser, chef för The Omega Institute, och författare till The Seekers Guide: Making Life A Spiritual Adventure

"Denna magiska, inspirerande och djupt uppskattade bok är en underbar tillgång för professionella och icke professionella likasinnade. Om, du mamma och du dotter, hade en god fe, är detta gåvan hon hade gett dig!"

- Lynn Hoffman, författare till Foundations of Family Therapi

Mödrar och döttrar

Mödrar och döttrar : mot en vuxen relation Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.