man laddar ned och installerar
Ubuntu på datorn ingår. Boken visar
också hur man gör för att installera
Ubuntu parallellt med Windows.

Fler böcker av Tobias Hagberg

Kristofer Åberg Kristofer Åberg Oklar målgrupp i ogenomarbetad Linuxbok   (Betyg 3 av 5)

Som nybliven Linuxanvändare kände jag att man gott och väl kunde ge sig in på någon bok om det - även om mycket är enkelt att lära sig av att bara klicka och testa sig fram. En bra grej för mig var då att Tobias Hagberg släppte en ny version av sin Upptäck Ubuntu Linux, nu för versionen 8.04. Den förra fick jag för mig skulle vara out of date, men antagligen är det inte så mycket som förändrats. Och svenska böcker på området är det ju inte så gott om.

Boken är rätt så grundläggande och går igenom det som de flesta datoranvändare använder sina datorer till - surfa, lägga in bilder, lyssna på musik, använda ordbehandlare etc. Ska boken vara av nytta för en ren nybörjare så är ju detta en självklar del, men samtidigt så är det vissa bitar med som är så grundläggande att man väl lär sig sådant i mellanstadiet i dag? Hur man skapar nya dokument i Word eller Writer vet väl de flesta som någon gång använt en dator, och jag tycker att boken kunde riktats in mer på att övergå från Windows till Linux.

Fortfarande ses ju Linux som rätt nördigt, och ser man på vilka som kommer att gå över (eller testa) Linux, så lär det ju vara hyfsat erfarna dataanvändare - alltså inte några som har behov av att veta hur man lägger in en bild i ett ordbehandlingsprogram... Och trots att ha läst boken så är det många saker som fortfarande är frågetecken - speciellt sådana som man har haft hyfsad koll på om man använt Windows. T.ex. hur alla mapparna är organiserade i operativsystemet, hur man gör om program hängt sig (inte bara med hjälp av kommandorad) och sen har jag fått för mig att printscreen inte funkar på samma sätt heller. Och om man hittar recensioner och de mest populära Windows- och Macprogrammen på download.com - var hittar man dem då till Linux? Visst kanske det finns 28 000 program i "Lägg till program", men man vill ju gärna veta mer om dem, kunna se vilka som har störst spridning, fått bäst betyg etc.

Sen undrar man också om det verkligen är rätt program som är utvalda och presenterade. Mångas favorit vad gäller musik tycks ju vara Amarok t.ex. Och jag tycker också författaren borde skrivit mer om vad de olika distributionerna innebär. Kubuntu nämns enbart i någon mening, och eftersom KDE tycks vara föredraget av Linux grundare, så tycker jag man kunde nämnt det lite mer.

Boken kunde också behöva en ordentlig korrekturläsning. Rättstavningsprogram tar bort en del, men långt ifrån allt, vilket märks av här. Ungefär på varje sida så är det någon felskrivning i form av ett ord för mycket osv. Emellanåt skrivs det också inte bara språkligt fel, utan även innehållsmässigt, t.ex. ".pdf" när det ska vara ".doc" och vid ett tillfälle skriver författaren att man ska vara extra noggrann med att skriva in exakt som det står i boken - bara att i boken så har man i layoutningen inte märkt av att avstavningsfunktionen lagt till ett bindstreck. Minns inte exakt vilken sida det var, men för att jämföra med en hemsideadress, så är ju inte aftonbladet.se samma sak som afton-bladet.se.

Så lite ogenomarbetat får jag lov att säga att boken känns. Många av programmen som tas upp är ju bra att känna till, men de grundläggande funktioner som beskrivs, skulle man ofta lika gärna kunnat fatta sig till på egen hand. Vissa bitar av boken tar upp mer avancerade saker, och det blir lite som att boken blir en ytlig introduktion till detta. Intressanta bitar som hur man kopplar ihop datorn i nätverk etc tas bara upp snabbt, och utan att förklara viktiga bitar i händelseförloppet. Och sen kan den ju vara introduktion då för de som är helt dataovana. Det sägs ju att det ska släppas ultraportabla datorer med Ubuntu förinstallerat senare i år, och då kan ju boken hitta sin målgrupp.
(Upptäck Ubuntu Linux 8.04)

Bertil Andersson Bertil Andersson Mycket bra introduktion till Ubuntu   (Betyg 5 av 5)

Upptäck Ubuntu Linux 8.04 är en utökad uppföljare till Upptäck Ubuntu Linux från 2007.

Boken har en positiv ton som peppade mig att både våga komma igång med Ubuntu, men också att ta några steg längre.

Upptäck Ubuntu Linux 8.04 går genom grundläggande steg i operativsystemet och de populäraste förinstallerade programmen, men visar också lite mer avancerat som kan vara bra att känna till. Jag uppskattade särskilt tipsen om hur man underlättar skrivandet i Writer genom att använda stilmallar istället för att formattera texten manuellt, hur man laddar ned och aktiverar stöd för Java, Flash och multimediaformat i webbläsare och mediaspelare, hur man förbättrar foton i GIMP, eller hur man använder certifikat och Bank-ID i Firefox för att sköta bankaffärer och kontakter med myndigheter.

Bokens första delar handlar om förinstallerade standardprogram i Ubuntu, som Firefox, Rhythmbox och OpenOffice.org. Senare delar tar upp mer avancerade ämnen, som inställningar, datoradministration och lämpliga nybörjarkommandon i kommandoradsfönstret.

Det här är dock inte en bok för alla. Redan Linux-bitna lär nog bli frustrerade över den ibland lite väl hurtigt grundläggande tonen. Jag tror boken fungerar bättre för människor utan stor datorvana, som vill komma igång med musik, ordbehandling, musikspelare och internetprogram i en säker och virusfri miljö. Själv har jag tröttnat på XP och som nybliven pensionär äntligen fått tid att undersöka alternativen. Tobias Hagbergs bok har varit en bra genväg från XP till Ubuntu för mig.

Boken undviker fallgropar som är vanliga bland andra Linuxböcker på hyllan, som att "nörda ur" om hur man sätter upp servrar, eller om alla tiotals Linuxvarianter som finns. Detta är en renodlad Ubuntu-bok för skrivbordsanvändare.

Jag har både Upptäck Ubuntu Linux 8.04 och originalutgåvan Upptäck Ubuntu Linux från förra året. Lyckligtvis har många av de korrekturfel som behäftade den första utgåvan fixats.

För nybörjaren är Upptäck Ubuntu Linux 8.04 en mycket lämplig bok att ha nära datorn.
(Upptäck Ubuntu Linux 8.04)