Tiotusen tårar

Tiotusen tårar

Erik Lewin

Ljudbok. Bokförlaget Nona 2023-04-17.
ISBN 9789189688605

I gryningen smyger en grupp rebeller beväpnade med machete fram ur djungeln. Invånarna i den lilla byn har inte en chans, och den stilla morgonen förbyts i ett blodigt kaos. Det fredsbevarande svensk-finska FN-kompani som är stationerat i det afrikanska landet befinner sig nu i en mardröm. Urgamla motsättningar blossar upp och sliter sönder nationen i en alltmer akut konflikt. Det visar sig att rebellerna har tillgång till mycket mer effektiva vapen än macheter, och dessutom leds de av extremt välutbildade utländska legosoldater. Medan allt fler byar attackeras söker sig tusentals människor till FN-basen för att undkomma slakten. Förbandets chefer står inför sin svåraste uppgift någonsin när de försöker rädda det svensk-finska kompaniet och flyktingarna ur det hotfulla läget. Med assistans från operationsledningen på högkvarteret hemma i Norden iscensätter de en livsfarlig räddningsaktion, alltmedan vissa politiker gör allt för att distansera sig från ansvar - såväl i FN som i Sverige. Den fredsbevarande insatsen övergår i en kamp för överlevnad, där soldaterna konfronteras med extrem grymhet men också ofattbara uppoffringar och mänsklig kampvilja. Samtidigt landar en grupp tungt beväpnade soldater i en beskjuten helikopter på basen. De leds av den gåtfulle mr Smith, en man som verkar obehagligt bekväm i den våldsamma situationen ... Erik Lewin har mångårig erfarenhet av internationellt underrättelse- och säkerhetsarbete. Han var med och utvecklade specialförbanden inom Försvarsmakten i mitten av 1990-talet och har arbetat som officer och säkerhetsrådgivare i Mellanöstern, Centralasien och Sverige. I den här boken vill han, utöver att berätta en spännande historia, diskutera den svenska Försvarsmaktens förmågor i en alltmer farlig och osäker omvärld. Han har tidigare skrivit Almedalen har fallit, Operation Saif, Hämndens pris och Arvet efter oss

Fler böcker av Erik Lewin

Tiotusen tårar

Tiotusen tårar Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.