Puniska krigen : Kampen mellan Rom och Karthago

Adrian Goldsworthy

Inbunden. Historiska media 2003-01.
ISBN 9789189442689

Vad känner vi idag till om puniska krigen? Från skolundervisningen kommer vi kanske ihåg Hannibal och hans marsch över Alperna med elefanterna. Eller den romerske senatorn Catos bevingade uttryck: ”Och för övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.” Men faktum är att de puniska krigen var de största och mest betydande striderna under hela antiken. Hundratusentals soldater fick offra sina liv i denna konflikt som kommit att forma västvärlden. Krigets sceneri gav dessutom plats åt en rad kända personligheter, vars bedrifter än idag inspirerar allt från Hollywoodregissörer till befälhavare under Kuwaitkriget 1991.
Puniska krigen bestod av tre strider som spände över mer än hundra år, kring 200 f.Kr. När konflikten avslutades låg Karthago i spillror och det romerska riket kunde fortsätta sin expansion över Europa. Hade Rom förlorat striderna; hade Hannibals tåg över Alperna slutat med succé, skulle västvärlden med största sannolikhet utvecklats helt annorlunda.

Adrian Goldsworthys bok är en oerhört välskriven och grundlig redogörelse för striderna. Det är ovanligt att en och samma bok täcker in alla tre konflikterna, och hittills har det saknats en bok på svenska av denna karaktär. Författaren lyckas kombinera välskriven militärhistoria med det stora historiska intresset som finns för Romarriket och Antiken.

Fler böcker av Adrian Goldsworthy

anon Bra och heltäckande bok   (Betyg 4 av 5)

En bok som reogör för alla de tre puniska krigen på ett mycket bra sätt. Annars är det ju det andra puniska kriget, även kallad "Hannibalkriget" som för eftervärlden är mest kännt. Då detta också var det av de tre som var mest omfattande och inbegrep större delen av medelhavet på det ena eller andra sättet tar det också upp större delen av den här boken. Men de andra förringas inte för det.

Man får bortsett från de rena militöra operationerna och slagen också veta hur arméernas olika stridsteknik på den tiden såg ut, samt lite om hur Roms och Karthagos politiska system fungerade. Den psykologiska biten spelar också roll, då romarnas egenhet att vara så tjurskalliga att de aldrig någonsin diskuterade fred såvida de inte i det närmaste krossat fienden och därmed kunde diktera freden, ledde till den totala dominans de till slut fick över kontinenten.

Romarnas aggresivitet poängteras också, och hur denna kom sig av systemet med tv konsuler som varje år styrde staten och hade i princip ett år på sig att göra stordåd och få fira triumf. Detta genererade stundtals mer tapperhet än eftertänksamhet och erfarenhet, de romerska politikerna var också militära befälhavare.

Boken är mycket läsvärd och ger en bra inblick i hur den tidens stormakter gjorde upp. Det första kriget utspelades kring sicilien och till stor del på havet, där Rom var fullkomliga nybörjare. Det andra innehöll inledningsvis stora slag och sedan mer än ett deccenium av belägringar skövlingar och kamp om allierade i södra Italien. Det tredje utspelade sig runt staden Karthago.

Likt Amerika och Sovjet under kalla kriget hade världen som ett schackbräde och förflyttade sina pjäser, gjorde också Rom och Karthago det över medelhavet, som inte var stort nog åt två stolta och expansiva stormakter.
(Puniska krigen)

Puniska krigen

Puniska krigen : Kampen mellan Rom och Karthago Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.