När änglar dör

Andreas Roman

Pocket. Neogames AB 2001-09.
ISBN 9789189128347

Fler böcker av Andreas Roman

Robin Linderborg Robin Linderborg Andreas Roman - När änglar dör   (Betyg 5 av 5)

Boken är skriven av Andreas Roman och publicerades år 2001. Den är skriven i vanligt personperspektiv där Satan är berättaren. Berättelseflödet avstannar med jämna mellanrum (i början av varje kapitel) av kommentarer från Satan i nutid. Han skriver att han sitter i en stuga i skrivandets ögonblick, han fryser, det är höst.
Satan föredrar att bli kallad Isamael framför Satan eller Djävulen. Han menar att han och Iahvè tillsammans skapade det så kallade Jord och alla änglarna, och att de två tillsammans utgör Gud. Man får följa hans berättelse från Jords födelse till nutiden och hela berättelsen är i högsta grad subjektiv och har en stark prägel av Satans syn. I berättelsen får man lära känna fem ärkeänglar: Mikael som var en stark och beslutsam kvinna; Gabriel som lyssnade noga och kom med de rätta svaren; Rafael som var mycket slug och kreativ och som sällan talade; Uriel som aldrig var en i gruppen trots ihärdiga försök; och slutligen Lucifer som var den lömska ängeln som öppet kunde ifrågasätta vadsomhelst. Lucifer var den ängeln som vägrade att befinna sig på en lägre nivå än Gud och som startade flera uppror som slutligen ledde till de flesta änglars död.
En intressant sak som är viktig att förstå när man läser berättelsen är att Satan och Lucifer inte är samma person även om de har liknande drag. Satan står för den mörka sidan av Skapelsen som ger balans till Iahvès ljus. Lucifer däremot är endast en svartsjuk ärkeängel som en gång var Iahvès favorit men som själv ville ha makten och tilltog alla medel för att försöka ta den. Det ska även noteras att Satan tidigt i berättelsen menar att han inser att Skapelsen är felaktig och bör utplånas för att man ska kunna skapa en ny, förbättrad version. Han säger till Iahvè att det inte finns en enda människa på jorden som är rättfärdig, vilket han får ta tillbaka när Job visar sig stå fast vid tron. Iahvè vägrar att förgöra Skapelsen men Isamael står hela tiden fast vid sin önskan.
Jesus betydelse i boken är av mindre betydelse än traditionellt. Han påverkar visserligen en hel del men är egentligen från början tvingad till att predika om förlåtelsen och den rätta vägen och därför inte samma roll som han brukar förknippas med.
Efter Lucifers första uppror i himlen så fängslas han tillsammans med sina anhängare - de fallna änglarna - i helvetet. Men i slutet så går Uriel över till Lucifers sida, dödar Mikael som vaktade Lucifer, och Lucifer och hans fallna änglar drabbar samman med resten av de till Iahvè trogna änglarna, i en sista enorm strid där alla går under. Detta sker samtidigt som Jesus skriker för sista gången när spikarna tränger igenom hans händer och fötter. I slutet återstår bara Iahvè, Uriel, Lucifer, Isamael (berättaren) och den förfallande mänskligheten. Satan frågar uppgivet Lucifer varför han gjorde det, och han svarar att han var avundsjuk. Sedan ger sig Lucifer och Uriel iväg från Jord för alltid. Satan träffar Iahvè som ser olyckligt trött och sliten ut. Även Iahvè går sin väg, ifrån Jord. Kvar finns bara Satan som ser vad som händer på Jord, och det är bara Satan som hör människornas böner. Och där tar Satans berättelse ut.
När änglar dör är en suverän bok. Författaren plockar isär den traditionella synen på den kristna tron och skakar om ordentligt. Trots det är det inte svårt att följa med i handlingen. Författarens språk är lätthanterligt och välformulerat. Boken var min första kontakt med fantasygenrens värld och det var ett positivt första intryck. Det var ett spännande sätt att skriva skönlitteratur på.
(När änglar dör)

Malin Jacobsson Malin Jacobsson Konsten att våga ifrågasätta   (Betyg 5 av 5)

Jag kan med all värme rekomendera dena fantastiska bok. Den är mycket lättläst men får en speciell klang och inbjuder till eftertanke om du intresserar dig för religion. Sen tycker jag också att den är så underbar eftersom den ifrågasätter något så gammalt som hur människan skapades och förhållandet mellan kristendomens Gud och djävulen. Hela denna teori sätts på ända och visas ur ett helt nytt perspektiv.
För att komma till bokens handling...
Den handlar om när Ismael (kristendomens satan)och Iahvé bestämmer sig för att skapa människan och låte henne träda ner på jorden. Dom vill belöna människan med en unik egenskap och det tvistar dom båda länge om. När det till slut faller att hon ska belönas med den fria viljan blir ärkeänglarna irriterade då dom anser att människan sätts högre än dom. Läs och njut!
(När änglar dör)

När änglar dör

När änglar dör Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.