Förlagets beskrivning
Lära barn med autism .... Undersöker sambandet mellan bristande "theory of mind" och andra funktionsområden och beskriver metoder som tillämpas för att förbättra förmågan att förstå hur andra människor tänker – mentalisering.
Med stöd av sina egna behandlingsprogram och genom detaljerad information om de läromedel och strategier de använder, ger författarna praktiska riktlinjer för hur man kan hjälpa barn inom autismspektrumområdet att förbättra sin förmåga att förstå känslor, förstå vad som är verkligt och vad som är på låtsas.
Författarna behandlar specifikt problematiska frågor som:
hur man tolkar ansiktsuttryck
hur man känner igen uttryck för ilska, sorg, fruktan och glädje
hur känslor påverkas av vad som händer och av vad man väntar sig skall hända
hur man ser saker ur en annan människas perspektiv
hur man förstår vad en annan människa tror och vet
Boken är en steg-för-steghandledning, rikt illustrerad, och därför lätt att följa.
Lena Andersson, leg psykolog och förbundssekreterare Riksföreningen Autism, skriver i sitt företal bland annat så här: "Boken är den första i sitt slag på svenska och är ett efterlängtat och väkommet komplement till annan pedagogisk litteratur på området. Den kan varmt rekommenderas såväl till föräldrar som till pedagogisk personal av olika slag".
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Lära barn med autism att "läsa" andras tankar och känslor
Bokrecensioner » Lära barn med autism att "läsa" andras tankar och känslor : handbok för lär
|
|
|
|
|
|
|