Erikjansarna - från Söderala till Bishop Hill

Jan Erik Hallström

Inbunden. Bokförlaget K&R 2023-10-15.
ISBN 9789188925145

JAN ERIK HALLSTRÖM: "Från Söderala till Bishop Hill". Boken handlar om den första större gruppemigrationen 1846 från Sverige till Nordamerika de så kallade Erikjansarna. Det här hände något decennium före Karl-Oskar och Kristinas småländska exodus i Mobergs Utvandrarna. Märkligt nog är jansar-väckelsen ännu inte skildrad på film, trots att detta hände i verkligheten och innehåller minst lika stor dramatik som i Mobergs romaner - både under rabaldret i Sverige, och i livet på prärien. Se mera därom i mitt förord. Några romaner baserade på jansarnas historia gavs ut för många år sedan, men är tämligen okända av nutida läsare. Efter flera år av konflikter med svenska kyrkans prästerskap 1843-1846 följde över ett tusen anhängare med sin profet Erik Jansson till USA och grundade samhället Bishop Hill på prärien i Illinois. Erik Janssonvar född i Biskopskulla socken norr om Enköping. Vid tiden för hans predikoresor hade hade han ett bondehemman i Österunda socken inte långt från Biskopskulla. Han var då gift och hade två barn.Jansson samlade anhängare framför allt i Hälsingland, men också i Dalarna, Gästrikland, Härjedalen och sin egen bygd i Uppland. Min berättelse fokuserar på dramatiken i Hälsingland som tidigare inte är skildrad i sin helhet, trots att bönderna från Söderala blev profetens främsta stöd. De övertog också ledningen i Bishop Hill efter mordet på Erik Jansson 1850. Kärnan av anhängarna lämnade Sverige sommaren och hösten 1846 med ett tiotal skepp från hamnarna i Gefle, Söderhamn och Stockholm, ombord på skepp byggda för last av stångjärn. Destination New York.Kärnhändelserna i berättelsen är profetens ankomst till Hälsingland 1843 och de första kontakternadär, bokbålen i Hälsingland 1844, uppkäftigheten under husförhören, de olagliga predikomötena, handgemäng mellan anhängare och lokalbefolkningen med länsman, sinnesundersökning av profeten, korsförhör av ledarna inför domkapitlet i Uppsala, rättegångarna med böter, döden på Atlanten, koleran i Bishop Hill, och en del om maktkampen i det nya landet. Manus är granskat av sex olika vänner och bekanta en journalist, en lärare, en noggrann korrekturläsare, och 2-3 lokalhistoriker som själva har skrivit och kan ämnet. Jag är född 1944 i Johannes församling i Stockholm, och uppväxt i Bromma. Under 1957 bosatt med familjen i Tucson, Arizona med studier vid Catalina High School. Student 1964 vid Blackebergs Läroverk. Efter studier vid Stockholms Universitet - med en fil.kand. i sociologi, statskunskap, pedagogik och etnografi - verksam som statistikansvarig vid Arbetsmiljö-inspektionen i Stockholms distrikt i över trettio år. Politiskt aktiv för Mp i röda Sundbyberg 1985-1998. Efter pensioneringen vid 68 års ålder forskat i släktens rötter i Hälsingland vid nedre Ljusnans industrier. Medverkat ett antal gånger i antologin Hälsingerunor, och i Släktforskarförbundets årsbok. Utgivit flera böcker på eget förlag om de s.k. Erikjansarna, den första gruppemigrationen från Sverige till Nordamerika, och transkriberat och tryckt sockenstämmoprotokollen från Söderala 1843-1846. Bland övrig utgivning märks böcker om Spanska sjukan, min fars karriär vid SAS i Farsan och flyget, och släktkrönikan Arbrå under sju generationer. År 2021 kom Askesta Sågverk och svensk polarforskning, och 2023 Drömmar av silver. Från Kelso till Ljusnan. ASKESTA. Två diktsamlingar publicerades år 2000 och 2004

Fler böcker av Jan Erik Hallström

Erikjansarna

Erikjansarna - från Söderala till Bishop Hill Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.