Öppna vyer - lång sikt : festskrift till Owe Kennerberg

Thomas Kazen Susanne Wigorts Yngvesson

Inbunden. Enskilda Högskolan Stockholm 2021-09-17.
ISBN 9789188906120

Öppna vyer - lång sikt betraktar det akademiska och religiösa landskapets vyer, men också naturens. Bokens bidrag handlar om den långa sikten bakåt i mänsklighetens historia, likaväl som visionerna framåt. Författarna, verksamma vid Enskilda Högskolan Stockholm, diskuterar teologiska och samhällsrelevanta frågor som på olika sätt relaterar till rektorn och vännen Owe Kennerberg. Med nyskrivna texter bidrar författarna i Öppna vyer - lång sikt till ett angeläget samtal om människans villkor i det förflutna, i nuet och i framtiden. Innehåll: Thomas Kazen, Vida vidder: Om religionens rottrådar, andlighetens utgångspunkter och människans moral Åke Viberg, En teologisk geografi i Jona bok Petra Carlsson, Teologin tar mark: Den ensamma flygturen är över Sofia Camnerin, Titta nära, se långt: Att göra teologi med teopoesi och teomusik Kjell-Åke Nordquist, Sápmi och svenska staten: Nu ska sanningen fram! Susanne Wigorts Yngvesson, Att arbeta i sitt anletes svett: Om arbete som lek, kallelse och vision Joel Halldorf, Den benediktinska arbetslinjen: Klostervisdom för det moderna arbetslivet Josef Forsling, Människans synd och Guds svar: Att läsa Urhistorien som problemformulering Hanna Stenström, Kan teologisk forskning och kyrkor mötas för att försvara demokratin? Reflektioner om EHS uppdrag i en skrämmande tid Joseph Sverker, Människan, digitalisering och teologisk utbildning på lång sikt Rune W Dahlén, Equmeniakyrkans bildarsamfund i strider och samarbete under 1800-talet Rikard Roitto, "Överlämna en sådan åt Satan": Uteslutningsriter i Qumran och i Paulus församling i Korinth Carl Johan Berglund, Öppna vyer i 200-talets kristna akademi: Origenes attityd gentemot grekisk filosofi och kristna apokryfer Sune Fahlgren, "De blevo ihärdiga ... i gemensamheten": Om kommunitarism i en ostädad väckelse - exemplet Jerusalemfararna från Nås i Dalarna Göran Gunner, Covid-19-pandemi och religionsfrihet Michael Hjälm, Varats gränser: Tillhörighet i vår tid

Öppna vyer

Öppna vyer - lång sikt : festskrift till Owe Kennerberg Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Öppna vyer - lång sikt : festskrift till Owe Kennerberg Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.