Föda barn med stöd

Föda barn med stöd

Märta Cullhed Engblom

Häftad. Karneval förlag 2020-09-16.
ISBN 9789188729644

Födande kvinnor i Sverige idag måste de självklart bli behandlade som patienter när de kliver över tröskeln till förlossningsavdelningen? Eller finns det bättre modeller för hur för loss ningar kan gå till? De frågorna har Märta Cullhed Engblom funderat över ända sedan hon utbildade sig till barnmorska. I Föda barn med stöd berättar hon om sina uppleve l ser av traditionell förlossningsvård och om hur hon ser på olika alternativa metoder som sätter den födande kvinnans egna krafter och behov i fokus. I bokens första halva, Berättelser om födande , skriver fjorton kvinnor om sina erfarenheter av för lossningar som skett mera på deras villkor än på vårdapparatens oavsett om de skett i hemmet eller på sjukhuset. Märta Cullhed Engblom är barnmorska och doula. Hon har arbetat med förlossning och eftervård på Akademiska sjukhuset i Uppsala, BB Stockholm och Södra BB. Hon håller även kurser, före läser och driver bloggen Föda med stöd . UR BOKEN Födandet som källa till lust och glädje Varje kvinna har rätt att göra anspråk på sin egen förlossning. Det gäller både den kvinna som vill föda med all medicinsk hjälp som går att få och den som vill föda utan ingrepp. Det gäller också den kvinna som vill föda med smärtlindring och den som vill upptäcka smärtans potential i förlossningsförloppet. Många kvinnor i den här boken vittnar om hur den bubbla av stöd som de tog med sig in på sjukhuset blev avgörande för att de skulle lyckas behålla huvudrollen i sin egen förlossningsfilm. Födande är inte rocket science. Det krävs inte alltid medi cinska ingrepp för att föda barn till världen. Meningen har aldrig varit att födande kvinnor ska finnas till för sjukhusens skull. Den medicinska hjälpen ska framför allt finnas där för vår skull om eller när vi behöver den. Den största kunskapen om födande har de födande kvinnorna själva. Därför måste vi börja lyssna mer lyhört på dem. Märta Cullhed Engblom

Föda barn med stöd

Föda barn med stöd Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Föda barn med stöd Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.