Förlagets beskrivning
Om företagare är konstnärer så kan vi lära oss företagsekonomi av konstnärer. Många konstnärer är entreprenörer och fungerar som ledare. Deras företagsledningsfilosofi som står mitt emellan vetenskapens är och etikens bör är estetiken. Estetiken är en praktisk handlingsfilosofi som hjälper oss begripa utan språkliga begrepp, begeistra som gångna tiders myter, befria oss från konventioner och berusa oss med sin dionysiska entusiasm. Estetiskt ledarskap lockar människor att befolka företagen som nu också kommer beundras som sköna och sublima. Men estetiken är också en riskabel balansgång mellan totalisering och banalisering. Det sublimas konstnärliga ledning utgör band V av Pierre Guillet de Monthouxs Företagets filosofi I-VIII. Pierre Guillet de Monthoux är sedan 1970-talet pionjär inom den växande forskning som rör konst och företag. Han är professor i filosofi och management vid Copenhagen Business School, och Academic Director för SSE Art Initiative vid Handelshögskolan i Stockholm och dess forskningsprogram Experiments in Art and Capitalism
Fler böcker av Pierre Guillet De Monthoux
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Det sublimas konstnärliga ledning
Bokrecensioner » Det sublimas konstnärliga ledning : estetik, konst och företag
|
|
|
|
|
|
|