Förlagets beskrivning
Hur kan lärare systematiskt utveckla undervisningen tillsammans? Och hur kan skolledningen möjliggöra en sådan lärardriven skolutveckling? På Sjöstadsskolan i Stockholm har lärarna sedan starten 2006 arbetat med att förbättra undervisningen. Med ett kollegialt arbete och en vetenskaplig arbetsmodell identifieras moment som är svåra för eleverna att förstå och för lärarna att undervisa om och undervisningen görs tillgänglig för fler elever. Här berättar en rektor och en förstelärare hur man har byggt en organisation där kollegor i olika årskurser intresserar sig för varandras undervisning, ämnen och elevresultat. I samarbete med forskare från Stockholms universitet har man också gjort forskning och utveckling till en naturlig del i skolans vardag. Skolan har hyllats av Stockholms stads Kvalitetsutmärkelse för att vara en lärande organisation. Lärarna har även deltagit i internationella konferenser och publicerat artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Ett motsvarande arbete sedan har senare startat på flera skolor i Järvaområdet i norra Stockholm. Med boken vill författarna inspirera rektorer, förstelärare och andra med intresse för skolutveckling till ett kollegialt arbete som utvecklar undervisningen på djupet och som skapar en utbildning på vetenskaplig grund. Lena Lindblad Petersen har varit rektor under många år. Efter sin tid på Sjöstadsskolan blev hon projektledare för skolutveckling i Järvaområdet i Stockholm. Hon har en handledarutbildning i learning study och en magisterutbildning i utbildningsledning. Gunilla Pettersson Berggren är lågstadielärare och förstelärare med ansvar för forsknings- och utvecklingsarbete i Sjöstadsskolan. Hon har under lång tid arbetat med lärardrivna undervisningsutvecklande projekt och har en magister och en master i didaktik. Innehåll Förord Inledning Starten Lärare utvecklar undervisningen De första tio åren Kapitel 1. Med learning study som grund Bakgrund till learning study En skola på vetenskaplig grund Relationen mellan undervisning och lärande Teori och praktik hänger ihop Lärares gemensamma kunskapsbas Professionens autonomi Förbättrad undervisning gynnar alla elever Kapitel 2. Genomförandet Intresse för att utforska undervisningen Att diskutera undervisning inte elever Gemensamt ansvar för undervisning och resultat Internationella konferenser gav inspiration Nätverk och nya erfarenheter Ett djupare ämnesdidaktiskt utforskande Delning och spridning Hållbarhet i utvecklingsarbetet Struktur för studierna Publik lektion Att förverkliga en skola på vetenskaplig grund Kapitel 3. Förutsättningar för utvecklingsarbetet Skolans organisation Att bygga tillit Arbetslag för trygghet ämneslag för kunskap Att sätta i gång ett utvecklingsarbete Rektors roll i lärardriven skolutveckling Att leda en verksamhet som utvecklar undervisning Förstelärarna viktiga ledare för lärardriven skolutveckling Avsätta medel för undervisningsutveckling Hur får man tiden att räcka? Kompetensutvecklingsplanen en nyckel Prioriteringar i kompetensutveckling Kommunikation En internationell utblick Kvalitetsutmärkelser Kapitel 4. Elevresultat och andra effekter Gemensamma begrepp ett yrkesspråk Kompetens att arbeta vetenskapligt Effektkedja redskap för utvärdering Praktiknära och lärarledd forskning Uppsatser av Sjöstadsskolans lärare Undervisningsutveckling lockade lärare till skolan FoU går vidare på Sjöstadsskolan En fortsättning på Järvaskolor Kapitel 5. Vår vision Systematisk undervisningsutveckling Forskning av och för lärare Modell för utveckling Nycklar till en skola på v
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Lärardriven skolutveckling
Bokrecensioner » Lärardriven skolutveckling : undervisning på vetenskaplig grund
|
|
![Lärardriven skolutveckling : undervisning på vetenskaplig grund](/images/background.gif) |
![Lärardriven skolutveckling : undervisning på vetenskaplig grund](/images/background.gif) |
|
|
|