Tall : en tallrik biologisk mångfald

Tall : en tallrik biologisk mångfald

Bengt Ehnström

Häftad. Centrum för Biologisk Mångfald 2017-10-04.
ISBN 9789188083159

Tallen är ett av Sveriges karaktärsträd och finns över hela landet i ren tallskog, barrblandskog eller som enstaka solitärer i landskapet. Barrskogar med tall och gran är urbilden av den trolska svenska skogen, mjuk av mossa och lavar, full av bär och svamp och myllrande av synligt och osynligt liv. Dess skrovliga bark har fascinerat barn i alla tider och resulterat i många, många barkbåtar. Tall- eller furuvirke är och har länge varit en del av ryggraden i det svenska skogsbruket, därför finns en risk att för få gamla träd blir kvar och att kontinuiteten av månghundraåriga tallar bryts. Vid sidan av virke kan tallskogen även bidra med ekonomiska nyttigheter som den exklusiva goliatmusseronen, så även tallar på rot har ett reellt värde. I Sveriges första lärobok i skogsskötsel från 1737 uttryckte Anders Rosensten krasst att Hur nyttig och omistelig Furoskog är, det wet hwar Bonde, och hwar Tiggare, ty när han dör, fordras åtminstonne fyra Bräder til dess Lijk-Kista, Sveriges första. Men tallen är samtidigt en livsmiljö för ett stort antal organismer, såsom fjärilar, fåglar, lavar, mossor, skalbaggar och steklar. Vi ser gärna att landskapet har talrika och tallrika skogar, men också att det förblir varierat och att olika trädslag i olika ålder får bidra till en rikare miljö. Denna bok beskriver en del av de organismer som är knutna till tallens olika åldrar. Tallboken är en uppföljare till böckerna Sälg: livets viktigaste frukost (2009, 2011), Asp: darrar min asp, myllrar min värld (2012) och Björk: svart på vitt om myllrande mångfald (2015), och liksom dessa är den författad av naturvårdaren Bengt Ehnström i Nås och illustrerad av konstnären Martin Holmer i Vendel. Men nu är det tallen som livsmiljö i fokus i boken. Titeln "Tallen en tallrik biologisk mångfald" syftar på att boken serverar läsaren en rikedom av organismer som är beroende av tallen. Centrum för biologisk mångfald vid Sveriges lantbruksuniversitet, Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF har gemensamt skapat förutsättningar för att producera boken med Bengt Ehnströms kluriga kunskap om kryp i form av text och Martin Holmers förträffliga illustrationer av alla de kryp som lever med och av tallen

Fler böcker av Bengt Ehnström

Tall

Tall : en tallrik biologisk mångfald Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.