Teampusslet : en handfast vägledning i teamarbete inom vård och omsorg

Lisa Andersson

Häftad. Bokförlaget K&R 2014-11-15.
ISBN 9789185903313

Introduktion Teamarbete är grunden för all god vård och omsorg. Hur duktiga vi än är i våra olika professioner står vi oss slätt utan fungerande team - vårt uppdrag är för viktigt och komplicerat för att kunna skö tas av solister. Men bara för att det är viktigt betyder det verkligen inte att det är något lätt som alla bara kan. Eller vill... Teamarbete har under många år upphöjts till någon slags religion. Alla ska älska att arbeta i team och det är tabubelagt att ens ha några invändningar mot detta arbetssätt. Ändå har jag under mina många år som anställd i kommun och landsting genomlidit så många team-möten som inte lett till något, som jag och många upplevde som ett slöseri med vår dyrbara tid. Det verkar som man tror att det enda som krävs är att fösa ihop ett antal olika professioner i ett rum varje vecka, stänga dörren, hög rumsvärme i två timmar, tillsätt koffein och vips har vi ett team. Detta har i min erfarenhet skapat ett tyst motstånd till teamarbete och det yttrar sig i att man inte har tid, man kommer oförberedd, för sent och man går för tidigt. Gradvis vattnas all energi ur och teamet för en tynande tillvaro. Men vi har team, o ja! Min slutsats är att det krävs kunskap och kompetens för att arbeta i team. Först och främst måste organisationen ha kunskap och kompetens för att skapa förutsättningar för de anställda att kunna arbeta i team. Som anställd behöver man lära sig vad ett team är och hur man arbetar i det, det är inget som kommer naturligt. Jag vänder mig i boken till verksamheter inom vård och omsorg, men jag är övertygad om att modellen lätt kan översättas av dig som läsare och fungera like bra inom skolan, Försäkringskassan och många andra verksamheter där olika aktörer behöver samverka kring stödet av en person. Boken handlar i princip om team-mötet, eftersom det är den plats där alla medlemmar sammanstrålar. Mötet blir då teamets arbetsmetod. Man kan säja att team-mötet är språngbrädan för teamets prestationer, och kan man skapa ett möte med tydlig funktion, struktur och ledarskap, finns förutsättningar för att åstadkomma de storverk som ofta behövs. Det är vad den här boken handlar om

Fler böcker av Lisa Andersson

Teampusslet

Teampusslet : en handfast vägledning i teamarbete inom vård och omsorg Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.