Studie i mänskligt beteende

Studie i mänskligt beteende

Lena Andersson

Pocket. Bokförlaget Polaris 2024-08-09.
ISBN 9789180661324

Nominerad till Augustpriset 2023. I Studie i mänskligt beteende, en samling sammanhängande berättelser, skildras kvinnor som försöker stå ut i sina kroppar och begripa hur man ska leva. De heter Amanda, Annie, Ellinor, Eva, Jenny, Liselotte, Malin, Matilda, Märta, Olga, Rawia, Ruta, Simone, Caroline och Karolina. De betraktar varandra och betraktas, längtar och hoppas. De lyssnar noga av det som inte sägs medan de försöker förstå det som sägs. De är människor som vill ha kontakt till varje pris men aldrig riktigt orkar med den. Ur boken: "Matilda hörde dem tala om sin skam, skammen i att inte ha sagt nej. Om den djupgående skammen i att aldrig ha fått säga ja visste de ingenting." "Hon ser fram emot att dottern ska bli större, och sedan stor, men om hon sade det högt skulle Liselotte rätta till felaktigheten med en fras om underbara småbarnsår och en unik tid som man måste ta vara på." "'Jag behöver dig, Annie. Jag har det inte bra i mitt äktenskap. Du väcker mig på alla sätt.'" "Inte långt därefter fick Olga Zavjalova avsked från skolan. Hon fick det inte på grått papper, men väl på oblekt." Lena Andersson romandebuterade 1999. 2013 tilldelades hon Augustpriset för romanen Egenmäktigt förfarande som redan betraktas som en modern klassiker. Röster om boken: "Lena Anderssons nya är njutningsfull. [Hennes] figurer är privata, den offentliga debatten når dem som ett eko. De är ofta ensamma - men viljestarka och djärva, diskreta amazoner beredda att strida för sin avskildhet." Fokus "Utöver det pedagogiska syftet är berättelserna nämligen spännande och roligt skrivna. Här finns också lyriska passager som lyfter i sig. Mycket välskrivet, intressant och med glimten i ögat." BTJ-häftet nr 16, 2023

Fler böcker av Lena Andersson

Studie i mänskligt beteende

Studie i mänskligt beteende Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.