Pilgrim under stjärnorna: Fem essäer om människans värdighet

Cai Svensson

E-bok. Books on Demand 2020-06-18.
ISBN 9789178518029

Den här boken handlar om människans existentiella vandring under stjärnhimlen. Vi har nu färdats två decennier in i det nya millenniet. Var 1900-talet ett exceptionellt krigiskt blodbesudlat århundrade, så har det nya millenniet näppeligen inletts mer hoppingivande. Krig, terror och attentat har med plågsam tydlighet indikerat att människovärdet, respekten för individen, inte höjt sig nämnvärt ovan nollpunkten efter andra världskriget. Diskussionen om abort, dödshjälp, stamcellsforskning, genmanipulation etc har även den utsatt humanismens grundläggande ståndpunkter om människans värde och värdighet för ständigt nya prövningar och hot. Det bedrivs tvivelaktig naturvetenskaplig forskning om människan som riskerar att tjäna som ett moraliskt och ideologiskt rättfärdigande för moderna samhällen att vara själviska. Man följer ju bara naturen som forskningen menar sig ha påvisat och ursäktar därigenom olämpligt uppförande som leder till negativa konsekvenser för det framtida mänskliga samhället. Att i den offentliga debatten på olika sätt ge uttryck för åsikten att människan är bara ett djur bland andra innebär onekligen att man krattar manegen för dessa ständiga hot mot människans värdighet. Vi lever i en hektisk tid med info-stress och ständig uppkoppling till sociala medier. Egentid för att begrunda vad det innebär att vara människa och vilken plats människan har i universum tycks bli alltmer sällsynt. I stället är vi upptagna av sådant som djupast sett är betydelselöst. I den här boken lyfts stora gestalter fram som tagit dessa grundläggande livsfrågor på fullaste allvar och som med sina tankar bekämpat olika hot mot fundamentala humanistiska värden. Förhoppningsvis ger boken dig som läsare inspiration till att påbörja sina egna andliga resor. För vad händer egentligen med dig om du ser dig som ett djur? Det är en oroande fråga som den här boken försöker besvara. Efter läsningen kommer du inte att se på dig själv som tidigare

Fler böcker av Cai Svensson

Pilgrim under stjärnorna: Fem essäer om människans värdighet Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Pilgrim under stjärnorna: Fem essäer om människans värdighet Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.