Tips! Jämför butikernas bokpriser och spara pengar!
Bokrecensioner
 
Lära historia genom källor : Undervisning och lärande av historisk källtolkning i grundskolan och gymnasieskolan   

Lära historia genom källor : Undervisning och lärande av historisk källtolkning i grundskolan och gymnasieskolan


Patrik Johansson

Häftad. Stockholm University 2019-10-17.
ISBN 9789177977674
Hitta bokens lägsta pris







Förlagets beskrivning

Frågor om hur elever lär sig att tolka historiska källor och hur historieundervisning kan möjliggöra lärande av källtolkning är avhandlingens fokus. Två undervisningsutvecklande studier genomfördes i mellanstadiet och gymnasieskolan för att designa och testa undervisning och samtidigt utforska elevers lärande av historiskt resonerande i källtolkningsarbete. Avhandlingen är en sammanläggning av fyra artiklar. Två artiklar undersöker vad kunnandet att tolka historiska källor innebär och vad som är kritiskt när elever lär sig källtolkning. Två artiklar undersöker hur historieundervisning kan möjliggöra lärande av källtolkning och vad som kan vara hindrande i undervisningen. Kappan diskuterar även likheter och skillnader mellan mellanstadie- och gymnasieelevers lärande av historisk källtolkning. Avhandlingen argumenterar för att källarbete kan bidra till elevers förståelse av vad kunskap i historia är och erbjuda ingångar till elevers vidare historiska lärande. Avhandlingen argumenterar också för att elevers erfarenheter kan bli resurser i undervisningen och att källtolkningsarbete kan bidra till att kvalificera elevers historiemedvetande. Sju designprinciper föreslås som kan vara vägledande för att skapa en undervisningspraktik som kan möjliggöra historiskt lärande genom källor och lärande av historisk källtolkning. Patrik Johansson är gymnasielektor och undervisar i historia, samhällskunskap, filosofi och engelska. Hans forskningsintressen kretsar kring historiskt källarbete, källtolkning och källkritik. Detta är en doktorsavhandling i de estetiska, humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik vid Stockholms universitet 2019



Fler böcker av Patrik Johansson


Liknande böcker

Recensioner

Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!



Recensera boken

Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.

Lära historia genom källor



Ditt betyg:  1 2 3 4 5

Skriv in en rubrik för din recension (minst 2 ord):



Skriv in din recension i utrymmet nedan (max 1000 ord):



Recensionens språk: 

Ditt namn (Valfritt):



Din e-postadress (visas ej, används endast för verifiering):







Lära historia genom källor : Undervisning och lärande av historisk källtolkning i grundskolan och gymnasieskolan Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Lära historia genom källor : Undervisning och lärande av historisk källtolkning i grundskolan och gymnasieskolan Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.







Bokrecensioner » Lära historia genom källor : Undervisning och lärande av historisk källtolkning i grundskolan och gymnasieskolan
Lära historia genom källor : Undervisning och lärande av historisk källtolkning i grundskolan och gymnasieskolan
Lära historia genom källor : Undervisning och lärande av historisk källtolkning i grundskolan och gymnasieskolan
  
Kategorier

Barn & ungdom

Databöcker

Deckare

Ekonomi & affärer

Filosofi & religion

Geografi & geologi

Hem & hushåll

Historia

Hobby & fritid

Kultur

Medicin & hälsa

Naturvetenskap

Psykologi & pedagogik

Samhälle & politik

Skönlitteratur

Språk

Uppslagsverk & ordböcker





Bokrecensioner | Hjälp & support | Om oss


Bokrecensioner Boganmeldelser Bokanmeldelser Kirja-arvostelut Critiques de Livres Buchrezensionen Critica Literaria Book reviews Book reviews Recensioni di Libri Boekrecensies Critica de Libros
Bokrecensioner