Neverworld

Neverworld

Marisha Pessl

Inbunden. Modernista 2018-08-30.
ISBN 9789177814627

Svindlande fantasifull ungdomsthriller av författaren till Nattfilm och Fördjupade studier i katastroffysik Beatrice Hartley har inga planer för sommaren förutom den hemliga återföreningen med hennes fem tidigare bästa vänner. En gång i tiden, på Darrow-Harker School, var de det tuffaste gänget i staden - de vackra, de hippa, de som andra ville vara. Men när Jim, som var gruppens kreativa geni, dog förändrades allt. Ett år efter examen återvänder Beatrice till Wincroft, den herrgård vid kusten där vännerna tillbringat så många nätter och delat så många tankar tillsammans hemligheter, förälskelser och planer i hopp om att få svar på den fråga som värker i henne: Vad visste egentligen hennes vänner om Jims död? Kvällen fylls av haltande skämt och obekväm tystnad, och svaret på frågan tycks avlägset. De en gång så nära vännerna är förändrade splittrade och osäkra. Det är för sent. Men när natten går mot morgon rasar åskan, och en mystisk man knackar på dörren. En man som berättar något som inte borde vara möjligt MARISHA PESSL [f. 1977] är en amerikansk författare. Hon slog igenom stort 2006, med debutromanen Fördjupade studier i katastroffysik, och uppföljaren Nattfilm från 2013 blev liksom debuten en New York Times Bestseller och en internationell succé. Neverworld [Neverworld Wake] är hennes tredje bok, en fantasifull thriller som kan föra tankarna till såväl Agatha Christie som David Lynch, och som inte heller bör missas av Harry Potter-fantaster. Om Nattfilm: »Varning, den här berättelsen är beroendeframkallande! En annorlunda, suggestiv och fantasifull thriller.« | Cecilia Gustavsson, Aftonbladet »Nattfilm är en intrikat och hårdkokt art noir-deckare. Tänk en korsning mellan Polanski, Kubrick, Argento, Bergman och Welles.« | Jonas Thente, DN

Fler böcker av Marisha Pessl

Neverworld

Neverworld Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.