Den metabola pandemin : det största hotet mot en hållbar framtid

Lars Bern

Häftad. Recito Förlag 2019-12-10.
ISBN 9789177654315

Den metabola pandemin Mänskligheten upplever just nu en pandemi av metabol sjuklighet som redan påverkar uppåt halva jordens befolkning. Av alla olika problem på grund av människans påverkan på livsmiljön, är denna pandemi den allvarligaste. Hälsa och livskvalitet för flera miljarder människor är skadad och omfattningen av skadan ökar snabbt. Pandemin skördar redan hälften av alla förtida dödsfall i världen och hotar hela sjukvården med överbelastning. Orsakerna bakom den metabola pandemin är förändringar i den för oss människor naturliga livsmiljön under 1900-talet som plötsligt gör oss överviktiga och sjuka. Den viktigaste förändringen bakom pandemin är kostrelaterad, men även det ökande bruket av medicinska substanser spelar en viktig roll. Pandemin började i USA under 1900-talet med industrialiseringen av matproduktionen. Den tog på allvar fart där omkring år 1980, för att sedan sprida sig över nästan hela världen som en löpeld. Sjukligheten börjar oftast med att människor blir överviktiga och/eller utvecklar diabetes-2. Dessa tecken på sjukligheten kan redan spåras hos uppemot två miljarder av alla vuxna människor. Omkring 40 miljoner människor dör i förtid varje år på grund av metabola sjukdomar. Större delen av mänskligheten lever idag i länder där övervikt och fetma orsakar långt fler dödsfall än undernäring. Pandemin sprider sig nu snabbt även bland barn och ungdomar. Redan beräknas över 40 miljoner barn under fem år och 340 miljoner barn mellan fem till nitton år vara överviktiga eller feta. Detta gör även att diabetes-2 kryper neråt i åldrarna. Den här boken analyserar bakgrunden till den metabola pandemin och visar på dess underliggande orsaker och vad som kan och bör göras för att stoppa den. Utgångspunkten för analysen av problemet är hur vår livsmiljö förändrats de senaste 100 åren. I nästa steg försöker boken besvara frågorna om vilka specifika förändringar i livsmiljön som triggat igång pandemin, för att försöka besvara frågor om hur pandemin skall kunna hejdas

Fler böcker av Lars Bern

Den metabola pandemin

Den metabola pandemin : det största hotet mot en hållbar framtid Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.