Förlagets beskrivning
Denna bok behandlar den breda didaktiska problematik, som på olika sätt påverkar lärares arbete i deras yrkesvardag. De didaktiska problemen beskrivs som historiskt formade, komplexa och kontextbundna, vilket bl.a. innebär att författarna inte tror på patentlösningar. Skolans problematik är mångsidig och motsägelsefull, och dagligen utförs i våra skolor ett enormt och framgångsrikt arbete i en verklighet där allmängiltiga problemlösningar nästan alltid . Undervisningens teorier, ideologier och innehåll diskuteras i boken, i ett internationellt perspektiv och i ljuset av den praktiska undervisningens villkor.
I denna nya, uppdaterade och omarbetade upplaga har den kognitiva forskningen kring lärande fått en framträdande plats. Socialkonstruktivistiska och postmodernistiska perspektiv har också lyfts fram. Vidare ingår trettiotre ”berättelser” (tänkta som utgångspunkter för didaktiska diskussioner i lärarutbildning, fortbildning, lärarlag mm) och ett utförligt sakordsregister.
Detta är en klargörande bok – inte bara för lärare och blivande lärare, utan också för skolpolitiker och skoladministratörer. Även föräldrar och andra med intresse för undervisning kan här hitta spännande infallsvinklar på skola och undervisning.
Gerd B. Arfwedson är fil.dr i pedagogik och Gerhard Arfwedson är fil.dr och lektor med ett trettiotal års erfarenhet som lärare, lärarutbildare och skolforskare. Båda är verksamma vid Lärarhögskolan i Stockholm. Detta är andra upplagan av boken.
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Didaktik för lärare
Bokrecensioner » Didaktik för lärare : en bok om lärares yrke i teori och praktik
|
|
![Didaktik för lärare : en bok om lärares yrke i teori och praktik](/images/background.gif) |
![Didaktik för lärare : en bok om lärares yrke i teori och praktik](/images/background.gif) |
|
|
|