Förlagets beskrivning
Pedagogisk dokumentation förknippas ofta med bilder uppsatta på väggar. I den här boken beskrivs dokumentation – mot bakgrund av trettioåriga erfarenheter i den norditalienska staden Reggio Emilias kommunala barnomsorg – som ett värdefullt arbetsverktyg. Ett verktyg som kan förändra såväl det pedagogiska förhållningssättet som den pedagogiska praktiken – och användas som underlag för fortbildning, arbetsutveckling, föräldrasamarbete och utvärdering.
Författaren förespråkar ett konstruktionistiskt synsätt på kunskap och makt – där allt är föränderligt och vi alla är delaktiga i all förändring – till skillnad från det programtänkande som utmärker svensk förskoletradition. En pedagogisk dokumentation lyfter fram barnet och pedagogiken som medkonstruktörer av kultur och kunskap.
Hillevi Lenz Taguchi är utredningssociolog och doktorand i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Fler böcker av Hillevi Lenz Taguchi
Liknande böcker
Andréas
En bok som växer med tiden (Betyg 3 av 5)
Till en början kan det kännas som om mycket i boken är information man för tillfället inte är intresserad av. Man söker liksom ett direkt svar på frågan "Varför pedagogisk dokumentation?" och tror sig hitta den på några få sidor. Boken kommer dock mer till sin rätt efter att ha läst annan litteratur i ämnet tillsammans med lite erfarenhet från dokumentation i någon verksamhet. Det skapar bättre förståelse för vad man ska leta efter i boken då boken innehåller mycket bakgrundshistoria till pedagogisk dokumentation.
Den som är intresserad av bakgrunden till denna bok kan också ge sig på författarens avhandling "Emancipation och motstånd: dokumentation och kooperativa läroprocesser i förskolan".
( Varför Pedagogisk Dokumentation?)
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Varför Pedagogisk Dokumentation?
Bokrecensioner » Varför Pedagogisk Dokumentation? : om Barnsyn, Kunskapssyn och ett Förändra
|
|
|
|
|
|
|