Förlagets beskrivning
Pedagogiken har under de senaste decennierna förökat sig genom delning, och den disciplinära kartan har blivit ytterligare komplex och svåröverblickbar. Utbildningsvetenskap har tillkommit som en administrativ överbyggnad för de olika intressen som kan riktas mot utbildningsfrågor, i synnerhet inom lärarutbildning.
Samtidigt har alternativa filosofiska och teoretiska inriktningar vuxit sig starkare även inom pedagogiken. En språkfilosofisk vändning och ett tilltagande intresse för kommunikations- och diskursteori teori har medfört nya infallsvinklar. Inte minst har det uppkommit nya möjligheter att överskrida traditionella gränser mellan teori och praktik, kunskap och värderingar, undervisning och fostran, förmedling och upptäckt, lärande och socialisation, utbildning och bildning.
I den integrativa pedagogik och didaktik som utvecklats vid Växjö universitet under de senaste åren är en ambition att överbrygga sådana stela begreppsliga motsättningar. I föreliggande antologi bearbetas och sammanfattas olika aspekter av den syn på -eller det samtal om- integrativ pedagogik och diskursanalys som utvecklats i forskargruppen under de senaste åren
Fler böcker av Christer Fritzell
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Att Tolka Pedagogikens Språk
Bokrecensioner » Att Tolka Pedagogikens Språk - Perspektiv Och Diskurser
|
|
|
|
|
|
|