Samlade svenska kulter : skräckberättelser

Anders Fager

Pocket. Månpocket 2011-12.
ISBN 9789175030302

Verklighetens dolda fasor

Samlade svenska kulter är ett antal berättelser som alla är pusselbitar i en stor helhet. De väver en berättelse från en värld som är både skrämmande, bisarr och obehagligt lik den verklighet vi känner som vår egen. Det handlar om sådant som döljer sig strax under vardagens grå och trygga yta: uråldriga varelser som alltid har levat mitt ibland oss - och samtidigt i det fördolda; mäktiga förhistoriska sällskap och som kanske har mer makt än vad som egentligen är riktigt hälsosamt. Samlade svenska kulter är en komplex och komplett väv som berättar en historia om det övernaturliga mitt ibland oss samtidigt som man möter ett antal nära skildrade livsöden.

"Sällan har jag stött på en debutant med så mycket att säga, så mycket att diskutera och leka med. Också hos Fager [som hos Ajvide] hittar man den där kombinationen mellan svartvit dokumentärrealism och hejdlöst effektsökeri som blir en så lyckad dekokt när den skakas ordentligt. För det gör Fager." Jonas Thente, DN "Anders Fager tillgodoser de flesta smaker, allt från den mest basala funktionen att skrämmas till mer ingående skildringar av ett samhälle där ondskan vandrar mitt ibland oss." Tidningen Ångermanland "Det är nästan hopplöst att skriva svensk skräck efter John Ajvide Lindqvist, men Anders Fager mutar in ett helt eget område åt sig: vasstandad prosa och kväljande skräck." Lotta Olsson, DN "Jag vet inte om jag riktigt tycker om det, men det går inte att sluta läsa." Lotta Olsson, DN

Fler böcker av Anders Fager

Kristina Simar Kristina Simar Skräckberättelser soom heter duga   (Betyg 4 av 5)

Boken börjar så här: ”Underryd dansbana ligger långt ute i skogen. Mitt emellan Värnamo Borås och JÖNKÖPING.” Om en bok börjar med en sådan mening, måste den bara vara bra, tänkte jag. Och det var en mycket bra skräckroman, med obehagiga och otäcka scener. Jag är inte van att läsa den här sortens skräcklitteratur som liknar mycket Lovecraft och även lite Ajvide Lindqvist. Jag fick läsa lugnt, med eftertanke och fundera en hel del vad som sades mellan raderna, så det tog sin lilla tid att komma igenom alla 547 sidorna. Jag tycker att det var en mycket fascinerande roman att läsa och beundrar författaren för allt han kommit på att skriva om. Romanen speglar både gamla tiders skräck varvat med dagens samtid. Romanen är även mycket bra gestaltat, något jag alltid är noga med att påpeka att jag tycker om. En genialisk skräckroman. Hoppas snart att Anders Fager utkommer med en ny roman för den vill jag inte missa. (Samlade svenska kulter)

Samlade svenska kulter

Samlade svenska kulter : skräckberättelser Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Samlade svenska kulter : skräckberättelser Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.