Hårdkokt nordamerikansk prosa : intervjuer med Anthony Bourdain, Don DeLillo, Bret Easton Ellis, Barry Gifford, Dennis Lehane, Chuck Palahniuk, George Pelecanos och Terry Gilliam om Hunter S. Thompson

Cyril Hellman

Häftad. Telegram Förlag 2014-10-16.
ISBN 9789174237252

Via telefon ger han mig en färdbeskrivning till sin vän som är vår värd för kvällen. Sen frågar han: - Dricker du? - Självklart. - Bra. Kan du ta med dig en flaska Bombay Sapphire Gin?" De är ökända nutidsskildrare och kontroversiella skildrare av depraverade och demoraliserade galningar. De utforskar livet, döden och samhällets smutsigaste utmarker. Det är skitigt, farligt och dränkt i sprit. Ondskan är en ständig närvaro men mitt i det vilda lever hoppet. Cyril Hellman har träffat några av nordamerikas mest framgångsrika och omdebatterade författare, här samlas för första gången ett urval av dessa intervjuer. ANTHONY BOURDAIN - Anthony Bourdain kan vara tidernas mest ökände kock. Men lika ökänd som han är för att ha skjutit horse och satt på servitriser i köket är han berömd för sin klassiskt franska matkonst. Cyril Hellman har återsett en dryckesbroder. (Ursprungligen publicerad i Rocky nr. 6 2006) DON DELILLO - Som samtidsskildrare formulerar författaren Don DeLillo den amerikanska självreflektionen. DeLillo borrar i trauman som märkt USA, som Kennedymordet, religiös fanatism, kalla kriget och terrorism. (Ursprungligen publicerad i SvD 2003-10-15) BRET EASTON ELLIS - Bret Easton Ellis är författare till sex kontroversiella böcker: Noll att förlora, Lustans lagar, American Psycho, Angivarna, Glamorama och till hösten på svenska utgivna Lunar Park. Han har ofta angripits av kritiker för att bara skildra depraverade ungdomar och demoraliserade galningar men är ett fenomen oavsett om man vill omfamna honom eller slå ner honom. Nu är han tillbaka med Lunar Park där han går in i en ny fas och gör fiktion av sig själv. (Den här intervjun är en sammanställning av två artiklar, ursprungligen publicerade i Att:ention oktober 2006 och Rocky nr. 5 2006) BARRY GIFFORD - Tillsammans med David Lynch utforskade han livet, döden och samhällets smutsigaste utmarker. Nu tvingar författaren bakom Lost Highway och Wild at Heart Stellan Skarsgård att fly från lagen i nya filmen City of Ghosts. Cyril Hellman åkte till New Orleans och bjöd Barry Gifford på sprit. (Ursprungligen publicerad i Bon nr. 11 2002) DENNIS LEHANE - I och med Mystic River, den flerfaldigt Oscarsbelönade filmatiseringen av hans bok Rött regn, blev Dennis Lehane ett världsnamn. USA var redan erövrat långt tidigare med thrillersviten om privatdeckarparet Patrick Kenzie och Angela Gennaro. I Sverige har den sista, blodigaste och bästa delen i serien, Gone, Baby, Gone precis kommit. Men Dennis Lehane har redan slagit in på en ny bana. Hans böcker blir tekniskt, psykologiskt och stämningsmässigt allt tätare och mer komplicerade. Den före detta socialarbetaren är på sätt och vis tillbaka där han startade. Med att rota i folks huvuden. (Den här intervjun är en sammanställning av två artiklar, ursprungligen publicerade i Sex nr. 7 2004 och Rocky nr. 1 2008) CHUCK PALAHNIUK - Våld, sex och revolutioner är Chuck Palahniuks favoritteman. Han tackar inte nej till ett rejält barslagsmål. Och hans familjehistoria innehåller flera mord. Cyril Hellman stämde möte med kultförfattaren bakom Fight Club. Som berättade sanningen om Oprah Winfreys pessar. (Ursprungligen publicerad i Att:ention januari 2005) GEORGE PELECANOS - Musan heter Washington. Hon är skitig, farlig och till stora delar helt nerknarkad. Men mitt i det vilda lever också hoppet. Möt författaren som aldrig svikit sin stad: George P. Pelecanos - aktuell med svensk utgivning av sin främsta bok: En svart vår. I hans böcker är personerna aldrig goda eller genomonda och där refereras det mer till soul och hiphop än i böcker av brittiska popförfattare. Cyril Hellman träffar en amerikansk sanningssägare. (Den här intervjun är en sammanställning av två artiklar, ursprungligen publicerade i Att:ention sommaren 2005 och Rocky nr. 6 2007) HUNTER S. THOMPSON (en essä) - Hunter S. Thompsons betydelse för amerikansk litteratur, jou

Fler böcker av Cyril Hellman

Hårdkokt nordamerikansk prosa

Hårdkokt nordamerikansk prosa : intervjuer med Anthony Bourdain, Don DeLillo, Bret Easton Ellis, Barry Gifford, Dennis Lehane, Chuck Palahniuk, George Pelecanos och Terry Gilliam om Hunter S. Thompson Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Hårdkokt nordamerikansk prosa : intervjuer med Anthony Bourdain, Don DeLillo, Bret Easton Ellis, Barry Gifford, Dennis Lehane, Chuck Palahniuk, George Pelecanos och Terry Gilliam om Hunter S. Thompson Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.

Bokrecensioner » Hårdkokt nordamerikansk prosa : intervjuer med Anthony Bourdain, Don DeLillo, Bret Easton Ellis, Barry Gifford, Dennis Lehane, Chuck Palahniuk, George Pelecanos och Terry Gilliam om Hunter S. Thompson