Offer utan ansikte

Offer utan ansikte

Stefan Ahnhem

Ljudbok. Bonnier Audio 2015-04-20.
ISBN 9789174131406

Ny spänningsserie på Forum. Säljs just nu världen över En träslöjdslärare hittas brutalt mördad i sin slöjdsal. Bredvid kroppen har mördaren placerat ett klassfoto från början av 1980-talet, med mordoffrets ansikte överkryssat. Fabian Risk återvänder med sin familj till hemstaden Helsingborg efter att i många år ha varit verksam vid Stockholmspolisen. Knappt hinner de anlända till det nya huset förrän han blir inkallad att bistå i utredningen av mordfallet. Offret är en av hans gamla klasskamrater och snart står det klart att mördaren följer en minutiöst utarbetad plan, som långt ifrån är slutförd. Fabian dras djupare och djupare ned i utredningen, som väcker minnen av förträngda tonårsförälskelser och brutal mobbning under skoltiden. Minnen han är allt annat än stolt över. Snart är han insnärjd i ett fall där inget riktigt är vad det tycks vara. Där jakten på en undanglidande mördare driver Fabian att ta allt större risker för att komma framåt i utredningen. Risker som får ödesdigra konsekvenser för både honom själv och hans omgivning. I Offer utan ansikte tar den erfarne manusförfattaren Stefan Ahnhem den svenska spänningsromanen till nya höjder med ett intelligent kollage av psykologisk thriller, amerikansk seriemördaraction och skånsk deckartradition. En tät skildring av vad mobbning och utsatthet i barndomen kan göra med människor. Stefan Ahnhem tilldelades debutantpriset Crimetime Specsavers Award 2015, för Offer utan ansikte. "En ovanligt bra debut." Dagens Nyheter "Ahnhem har sammanfattningsvis skrivit en kompetent och kravlös kriminalroman, perfekt för slöa sommardagar." Svenska Dagbladet "Ahnhem skriver med driv, självförtroende och god psykologisk blick. Dialogen och miljöskildringarna är bra och övertygande. Personporträtten är både skarpare och mer nyanserade än vad genren vanligen tillåter. Intrigen är smart och välsnickrad. Allt flyter effektivt på under sex hundra bitvis sadistiskt brutala sidor." Östgöta Correspondenten "En sannerligen brutal debutdeckare!" Helsingborgs Dagblad "Frapperande fabulöst bra ... En helt igenom lysande och mycket stringent kriminalroman. Som man avverkar i stora sjok och med mycket oroväckande hög puls." Norrbottens-Kuriren "Gastkramande debut. Denna högoktaniga kriminalare startar i ett kraftfullt tempo och lyckas ändå att öka farten ju närmre slutet vi kommer. Möt Fabian Risk när han tar sig an en seriemördare som med en enorm beslutsamhet, utkräver hämnd på de klasskamrater som gjorde livet surt i klass 9. Gör dig redo för ett nattligt äventyr i lässoffan." Halmstad 7 dagar " 'Offer utan ansikte' är en skildring av vad mobbning och utsatthet i barndomen kan göra med människor. Film- och tv-manusförfattaren Stefan Ahnhem - som bland annat skrivit manus till Kurt Wallander och Irene Huss-filmerna - bokdebuterar med en psykologisk thriller korsad med amerikansk seriemördar action och kryddad med skånsk deckartradition." Upsala Nya Tidning "Alla fans av svensk krim kan glädja sig åt både denna och kommande berättelser i sällskap med Fabian Risk." Weekend Avisen, Danmark "Våldsam och effektiv. 4 av 6 stjärnor." Politiken, Danmark "Jag var lite ledsen när boken var slut för det var en riktigt roande berg- och dalbanetur Ahnhem tog mig med på. Jag ser redan fram emot nästa bok om Fabian Risk. En stabil fyra! Jättebra!" Läsa & Lyssna, bokblogg "Stefan Ahnhem har skrivit en stark debutroman" Johannas bokhörna, bokblogg "Det märks inte att det här är Stefan Ahnhem debutbok, men då han är manusförfattare så har han ju varit med och skapat Wallander och Irene Huss på filmduken så han kan skriv

Fler böcker av Stefan Ahnhem

Offer utan ansikte

Offer utan ansikte Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.