Barndrottningen Filippa och hennes värld

Eivor Martinus

Inbunden. Carlsson 2014-09.
ISBN 9789173316637

Filippa, yngsta barnet till Mary de Bohun och kung Henrik IV, var inte ens åtta år fyllda när hon trolovades med Erik av Pommern, systerdotterson till drottning Margrethe. År 1406 gick bröllopt av stapeln och Filippa blev drottning av Sverige, Danmark och Norge, vid tolv års ålder. Trots detta är hon näst intill okänd idag och många av spåren efter henne är igensopade. Eivor Martinus har med hjälp av bland annat samtida vittnesmål och brev försökt bygga upp en trovärdig bild av denna unga kvinna från England som blev en omtyckt drottning i Norden.

Med stor inlevelseförmåga skildrar Eivor Martinus Filippas liv och värld. Vi får följa henne från den svåra färden över Nordsjön till det nya landet, via ankomsten och anpassningen till det nya annorlunda landet och livet som drottning, fram till hennes död i Vadstena kloster år 1430, trettiofem år gammal. Vi bjuds en levande skildring av England och Norden under början av 1400-talet och de maktspel som där utspelade sig. Martinus berättar om Filippas familj, om bakgrunden till äktenskapet mellan Filippa och Erik, om Heliga Birgitta och Vadsten kloster, som Filippa blev beskyddarinna över.

Eivor Martinus är författare och översättare, bosatt i London sedan sextiotalet. Hon har översatt femton Strindbergspjäser till engelska och översatt och dramatiserat verk av Pär Lagerkvist, Hjalmar Bergman, Hjalmar Söderberg och Ingmar Bergman för engelsk radio och teater. Fyra av hennes egna pjäser har uppförts i England, USA, Irland och Sverige. På Carlsson Bokförlag har hon tidigare givit ut Lite djävul lite ängel ? Strindberg och hans kvinnor (2007)

Fler böcker av Eivor Martinus

Kristina Sjögren Kristina Sjögren Spännande om föga känd svensk drottning   (Betyg 4 av 5)

Året är 1406. Den engelska prinsessan Filippa kommer till Sverige som tolvåring, som brud till Erik av Pommern, vilken hon aldrig har träffat. Som svärmor får hon den ampra unionsdrottningen Margareta.

Detta är berättelsen om en svensk drottning som jag inte kände till innan jag läste boken. Den visar på ännu en mäktig kvinna i vår historia som glömts bort och förträngts, men som nu Eivor Martinus varligt plockat fram ur glömskan. Förutom att handla om Filippa själv ger boken en bild av den fascinerande medeltida värld i vilken hon levde och verkade.

Det jag möjligen hade önskat från boken vore en ännu mer kronologiskt upplagd berättelse än vi får. Men det är en petitess: boken är läsvärd och intressant, en pärla för oss som är intresserade av historia. Författaren, som bland annat har lärt sig latin för att kunna läsa gamla brev och handlingar, är värd en eloge för att hon gett oss svenskar den här boken om en av våra stora, men okända, drottningar!
(Barndrottningen Filippa och hennes värld)

Axel Erland Axel Erland >Strålande historia   (Betyg 5 av 5)

En för många okänd tid i svensk historia har den unga drottningen Filippa (1394-1430) som centralgestalt. Det är en allt annat än en romantisk period som Martinus på ett spännande - och lärt - sätt skriver om. Jag får - trots tidsskillnaden - både Per Anders Fogelström och Herman Lindqvist i tankarna när jag läser om denna handlingskraftiga, unga kvinna som faktiskt regerade samtidigt över Sverige, Norge och Danmark. Hon ligger begravd i Vadstena kloster.

Axel Erland

Barndrottningen Filippa och hennes värld Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Barndrottningen Filippa och hennes värld Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.