Fröken Karins världshistoria : ton möter ord möter bild

Ingvar Holm

Inbunden. Carlsson 2009-09.
ISBN 9789173312820

Fröken Karins världshistoria är en myllrande långessä fylld av målningar ur vår moderna konsthistoria, men främst verk och illustrationer av konstnären Karin Sverenius Holm. Ingvar Holm uppehåller sig framförallt vid konsten och konstnärerna, vid skapandets glädje men också vid konstarternas gemenskap och beroende av varandra. Framställningen undersöker magin i skapandet, diskuterar Aniara, funderar kring självporträtt, skildrar besök på Capri och får allt att hänga samman

Fler böcker av Ingvar Holm

anon Fröken Karins Världshistoria - ORD möter TON möter BILD   (Betyg 4 av 5)

Jean Bolinder 3 nov 2009, Strömstad tidning
I slutet av 50-talet, ungefär samtidigt som jag i Uppsala försökte göra film, hörde jag en vår en av mina största idoler tala i Botaniska trädgården. Harry Martinson var det -- kanske den främste svenske författaren i min tid -- såväl Stagnelius, Almqvist och Strindberg dog ju i god tid innan jag föddes! En som kände Harry Martinson är berömde professor Ingvar Holm som skrivit mycket om honom. Nu är Harry Martinson med i Holms nya "FRÖKEN KARINS VÄRLDSHISTORIA ORD möter TON möter BILD" (Carlssons). "Fröken Karin" är Ingvar Holms hustru konstnärinnan Karin Sverenius-Holm. De bor bägge på fiskeläget Vik i Skåne och där har sjöfarande förfäder till professorn också bott. En dag sommaren 1952 bankade det på Ingvar Holms dörr. Det var just Harry Martinson, vilken kom på besök. Om Harry Martinson och hans märkliga Aniara får vi veta en hel del i boken om Fröken Karin. Sjöingenjören Gabriel de la Landelle ritade 1884 ett "flygplan" eller snarare en helikopter med uppåtriktade propellrar. Med denna bild som grund skapade Harry Martinson 1940 "Vanmaktens skepp" med bl a en desperationens narkotikaspruta inbyggd. Karin Sverenius har gjort ett par målningar inspirerade av Martinsons bild. På den ena far skeppet "Genom kosmos eviga natt". Det är ödsligt, förtvivlat och för min del tycker jag det ger en ytterligare dimension åt rymdeposet Aniara -- kanske det främsta svenska litterära verk som skrivits i min tid. Jag har tillbringat en andlös tid med detta mästerliga och praktfullt illustrerade verk av professor Holm. Här möts en lysande konstnärinnas visioner, en kreativ professors enorma lärdom och en värld av litteratur, musik och bildkonst. Alltihop handlar om den vackra, fria och skapande lek som är människans största gåva och den vidriga andliga grymhet, med vilken maktmänniskor förstör sommarens glädje. Flera gånger har jag betonat min beundran för konstnärinnan Karin Sverenius. Här presenteras hon utförligt. Hon föddes 1950 och familjen flyttade omkring, medan den unga flickan visade en mångsidig begåvning. Hon ville bli cellist men att få tag på en fullgod cello var ekonomiskt oöverkomligt. Klassisk gitarr och fiol blev det istället. Som tennisspelare kom hon dessutom in i den svenska eliten. Men hon var som konstnären Willie Weberg därtill - olydig! Han vände sig bort från smickrare. Det gäller att inte bara följa med strömmen och göra som man blir tillsagd. En lång rad av Karin Sverenius´ spännande målningar finns med bland bokens färgbilder, t ex den djuppsykologiska "Skördarnas natt", den suggestiva "Porträtt av Edgar Allan Poe" eller den suveränt avskalade "Spanien stod för min syn". Berättelsen om Fröken Karin är en underbar, hissnande generös och flödande uppslagsrik bok!
(Fröken Karins världshistoria)

Fröken Karins världshistoria

Fröken Karins världshistoria : ton möter ord möter bild Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.