Förlagets beskrivning
I den här boken får du en introduktion till tillit som ledningsfilosofi. Grunden är forskning, men boken riktar sig främst till praktiskt verksamma i offentlig sektor. Därför innehåller den också många konkreta exempel och tips för dig som vill arbeta med tillit som grund, för bättre offentliga tjänster. Många anställda i offentlig sektor vittnar om hur detaljstyrning, överdriven formalism och felriktad mätning hindrar dem från att göra ett gott arbete. De upplever att verksamheten styrs och leds med fjärrkontroll och med bristande lyhördhet för behoven längst ut i styrkedjan. Forskningen pekar i samma riktning. Det här leder inte bara till minskad motivation och arbetsglädje, utan också till sämre tjänster och mindre möjlighet för medarbetare att slå larm vid missförhållanden. Som en motrörelse mot denna utveckling talar vi idag om tillitsbaserad styrning och ledning. Grundtanken är att styrningen i första hand ska utformas utifrån ett antagande om att vi kan lita på människor omkring oss. Med tillit menar vi att ett betydande handlingsutrymme i mötet mellan medarbetare och brukare är grunden för goda offentliga tjänster. På många sätt innebär detta ett nytt tankesätt, jämfört med dagens kontrollkultur. Med tillit som ledningsfilosofi är det särskilt viktigt med relationsbyggande, medledarskap och en lärande miljö
Fler böcker av Louise Bringselius
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Tillit
Bokrecensioner » Tillit - En ledningsfilosofi för framtidens offentliga sektor, upplaga 2
|
|
|
|
|
|
|