Förlagets beskrivning
Denna användbara lilla bok innehåller en mängd tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa. Den nya upplagan är reviderad och exemplen har uppdaterats. Boken ger bland annats svar på frågorna:
" Hur disponerar man texten i en utredning?
" Hur framhäver man det viktiga i texten?
" Får man skriva "jag" om sig själv i journalen?
" Hur skriver men informativa rubriker?
" Hur binder man ihop texten?
" Hur formulerar men ett beslut så att mottagaren förstår det?
Författare till boken är språkkonsulterna Kerstin Lundin och Åsa Wedin. De utbildar och handleder kommuner och statliga myndigheter i språkfrågor.
"Boken är en pärla i en djungel av mindre bra böcker på temat 'så skriver du bättre utredningar'. Den ger läsaren stor möjlighet att utveckla sitt skrivande i välfärden tjänst!"
(Robert Helsing, Tidskriften Socionomen nr 7/2007)
Fler böcker av författarna
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Klarspråk i socialtjänsten
Bokrecensioner » Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler
|
|
|
|
|
|
|