Utvecklingsstörning och sexualitet : sexuella behov och uttrycksformer

Margareta Nordeman

Inbunden. Carlsson bokförlag AB 1999-08.
ISBN 9789172038943

Ny, omarbetad utgåva av "Utvecklingsstörning o socialt omsorgsarbete, sexuella behov och uttrycksformer", utg. 1993 För att kunna förstå och möta människors behov inom vård och omsorg krävs kunskap, inlevelseförmåga och förståelse. Särskilt viktigt är det när vi ska hantera de frågor som berör oss i våra innersta rum, våra värderingar och attityder. Ett av dessa områden som berör oss djupt är sexualiteten och dess uttryck. Ett medvetet förebyggande arbete med samtal om känslor och sexualitet, sexualupplysning och träning i gränssättande är det bästa förebyggande arbetet att stärka självkänslan och motverka övergrepp.

Denna bok tar upp de behov människor med utvecklingsstörning har utifrån en helhetssyn där det utvecklingspsykologiska perspektivet binds samman med etiska frågeställningar, miljöns betydelse och vikten av ett professionellt förhållningssätt. Den tar också upp frågor om vad som händer när behoven blir otillfredsställda och resulterar i självdestruktivitet och aggressivitet. Den ger också råd och tips om förhållningssätt i olika situationer. Genom hela boken finns sexuella behov och uttrycksformer som en röd tråd. Varje kapitel följs av diskussionsfrågor som underlag för t ex personalgrupper som vill arbeta i studiecirkel med bokens innehåll. Boken har ett brett användningsområde inom utbildning/fortbildning och handledning av personal som kommer i kontakt med människor med utvecklingsstörning.

Den passar baspersonal inom omsorgen likaväl som kuratorer, psykologer, sjuksköterskor, lärare inom särskolan m fl. Margareta Nordeman är beteendevetare, vårdlärare i social omsorg, legitimerad psykoterapeut och utbildad i Kroppsorienterad psykoterapi. Hon har lång erfarenhet av bl a arbete med människor med utvecklingsstörning, pedagogiskt såväl som psykoterapeutiskt. Hon har också lång erfarenhet av utbildning, socialt arbete, psykoterapi och sexualrådgivning. Hon har i många år arbetat arbetat med personalutbildning och handledning av personal inom omsorgsområdet. Hon är engagerad i RFSU, Riksförbundet för sexuell upplysning, och anlitas där både som kursledare och psykoterapeut. Hon har också under många år varit samlevnadsrådgivare i tidningen Land och anlitas ofta av TV, radio och övrig media.

Fler böcker av Margareta Nordeman

Utvecklingsstörning och sexualitet

Utvecklingsstörning och sexualitet : sexuella behov och uttrycksformer Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.