Överlevaren Isaq / e-bok + ljudbok

Överlevaren Isaq / e-bok + ljudbok

Boel Werner

E-bok. LL-förlaget 2013-09-16.
ISBN 9789170534638

Familjens trakt hade alltid varit orolig. Mamma och pappa hade försökt, om och om igen, att skapa trygghet och bygga upp något för framtiden. Men varje gång, precis när de kunde känna av tryggheten, då hände något. En konflikt. Ett inbördeskrig. Attentat, kidnappning och bombningar. Utan att någon egentligen fattade varför. - Europa, det är dit du måste ta dig, sa Isaqs farbror till honom. Det är din enda chans

Fler böcker av Boel Werner

Setara Sepehr Setara Sepehr Resan till paradiset genom helvetet   (Betyg 4 av 5)

De som föreställer sig att Europa är ett paradis där de skulle kunna uppnå vad de vill och lätt tjäna så mycket pengar som de vill har tänkt fel. Det märker man efter att ha läst ÖVERLEVAREN ISAQ.
ÖVERLEVAREN ISAQ är namnet på Boel Werners bok, vilken publicerades år 2012. Werner skriver främst barn och ungdomsböcker. ÖVERLEVAREN ISAQ är berättelsen om Isaq, en 16-årig pojke vars säkerhet är hotad i sitt land därför måste han fly så långt han kan för att kunna överleva. Så bestämmer han sig för att åka till Europa illegalt, och drömmer om att ha ett perfekt liv där. Men saker verkar inte vara som han förväntade sig.
ÖVERLEVAREN ISAQ handlar inte bara om Isaqs berättelse utan det handlar om många andra unga människor som lämnar sitt land med avsikt att nå ett av de europeiska länderna som de uppfattar som ett paradis. Därför väljer de att riskera sitt liv för att komma till paradiset. Isaq är en modig pojke som känner sig ansvarig för familjen och gör vad som helst för att hjälpa och stödja familjen. Det får man veta när man läser om hur han försöker skaffa pengar till familjen på alla möjliga sätt när han får reda på att de fortfarande lever.
De som tänker samma sak som Isaq kan genom att läsa denna bok få reda på att det inte alls är så som de har tänkt. De kommer att veta att verkligheten skiljer sig väldigt mycket från det de hade föreställt sig, vilket är bokens budskap. Författaren skildrar ganska tydligt de risker och dåliga händelser som kan hända dessa personer på den farliga vägen till Europa, händelser som kan påverka personen båda fysiskt och psykiskt ifall de lyckas att överleva. En av de händelser som beskrivs i boken är när Nabi, Isaqs vän, dör på vägen och blir lämnad av alla utan att bli begravd och det enda de gör är att lägga några grenar över honom.
Jag rekommenderar boken till alla båda svenskar och invandrare, för jag tycker att bokens budskap är användbart och nyttigt för båda. Svenskar kan läsa boken och få veta vilka svårigheter och omständigheter invandrare har gått igenom för att få de möjligheter och det liv som svenskar redan har.
Boken var ganska lätt att läsa och förstå. Det var intressant att läsa boken och samtidigt var det sorgligt. Författaren beskrev på ett bra sätt miljön i Sverige från Isaqs perspektiv så att jag exakt kunde känna hur det kändes för honom, särskilt när jag också hade upplevt samma sak. Det enda nackdelen med boken enligt mig är att författaren i början inte hade beskrivit varifrån Isaq kom.
(Överlevaren Isaq / e-bok + ljudbok)

Överlevaren Isaq / e-bok + ljudbok

Överlevaren Isaq / e-bok + ljudbok Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.