Förlagets beskrivning
Kommuner och landsting har allt sedan de började ifrågasättas varit involverade i ett omfattande experimenterande med olika styr- och organisationsformer. Över tiden har olika idéer om vad som uppfattas vara bra lösningar florerat och framgångarna har varierat.
Förmodligen är det inte mycket utveckling som skulle komma till stånd om allt skulle bli rätt från början. Framgångsrika utvecklingsarbetet karakteriseras snarare av att man ser och driver arbetet som en process och ständigt funderar över den riktning man vill att utvecklingen skall ta. Detta innebär att det blir viktigt att lära sig av de misstag som gjorts och att man medvetet söker och underblåser det som visar sig fungera bra.
Författarna har sedan mitten av 1980-talet följt kommunernas reformförsök. Deras ambition med denna bok är att försöka sammanfatta och lyfta fram några av de lärdomar de tycker man kan dra av dessa reformer. Basen för boken är ett antal fallstudier som illustrerar centrala delar av marknadsorienteringen och som lyfter fram viktiga erfarenheter.
Lennart Hansson är Docent i företagsekonomi och arbetar på Svenska Kommunförbundet i Stockholm.
Jan-Inge Lind är Docent i företagsekonomi och knuten till Institutet för ekonomisk forskning vid Ekonomihögskolan i Lund.
Fler böcker av Lennart Hansson
Liknande böcker
Recensioner
Den här boken har tyvärr inte några recensioner ännu. Om du redan läst boken, skriv en recension!
Recensera boken
Skriv en recension och dela dina åsikter med andra. Försök att fokusera på bokens innehåll. Läs våra instruktioner för mer information.
Marknadsorientering i kommuner och landsting
Bokrecensioner » Marknadsorientering i kommuner och landsting : erfarenheter och lärdomar från pionjärernas kamp
|
|
|
|
|
|
|