Ego State-terapi i tid och rum : överlevaren - resor genom människans gränsområden och dess utkanter

Sya Tien Redman

Häftad. Reach Out 2017-10-19.
ISBN 9789163934797

Vad är det som sker i en psykoterapi mellan psykoterapeut och patient? Vad är det som behandlar och helar i den psykoterapeutiska relationen? Är det möjligt att åstadkomma själv? Boken" Ego State Terapi i tid och rum - Resor genom människors gränsområden och dess utkanter" ger svar på vad som utspelas i psykoterapi, vad som botar och vad som händer mellan patient och psykoterapeut. Psykoterapeuten ger förutsättningarna och de fångas upp av patienten och levandegörs i terapirummet. Det som gestaltas mellan två personer inom de fyra väggarna i terapirummet är naket, kraftfullt och träffsäkert beskrivet. Terapirummet blir till en teaterscen där varje suck, tår och känsla får sin roll i dramat. Författaren lyckas fånga de magiska ögonblicken som inträffar mellan patient och psykoterapeut då insikt nås och förändring och läkning börjar ske. Det är unik och alldeles speciell bok, där läsarens nyfikenhet väcks kring de egna existentiella värdena. Metoden Överlevaren beskrivs ingående och kan användas som handbok och en inre kompass i relationsdjungeln. Metoden ger redskap att styra och påverka psykiska trauman från förr som stör tillvaron. Låt metoden Överlevaren bli en vägvisare i livet och ge de existentiella svaren. Det som upplevs som en svaghet visar sig plötsligt vara en styrka. Sya Tien Redman är socionom, danspedagog, legitimerad psykoterapeut med lärare - handledarkompetens. Sya är certifierad egostateterapeut och en av två representanter i Sverige i Ego State Therapy International, ESTI. Sya är en av två representanter från Sverige i The International Society of Hypnosis, ISH. Sya är medlem i Riksföreningen Psykoterapicentrum, RPC, Svenska Föreningen för klinisk hypnos, SFKH, och The International Society of Hypnosis, ISH. Hon arbetade under 1970-talet som dansare och danspedagog varvat med arbete som kurator på BB, abort- steriliseringsklinik. 1984 -1994 arbetade Sya på Södermalmssektorn, Södersjukhusets Psykiatri i Stockholm som danspsykoterapeut med svårt psykiskt störda patienter. Hon är sedan 1990 kliniskt verksam som psykoterapeut på sin egen privata mottagning på Södermalm i Stockholm. Hon undervisar, handleder och utvecklar ständigt sin metod, Överlevaren genom sitt patientarbete med Ego State Terapi. Sya har skrivit flera artiklar, publicerade i vetenskapliga tidskrifter om danspsykoterapi och Ego State Terapi som en effektiv behandlingsmetod vid CFS, Kroniskt trötthetssyndrom. Ur inledningen Efter snart trettio yrkesverksamma år som Ego State terapeut infann sig en härlig visshet då jag på ett lunchmöte, med en inspirerande yngre nära vän/kollega, diskuterade de patientåterbud som kommer då hösten nalkas och med den snuva och influensa. Tiden man som terapeut plötsligt får över. Han svarade enkelt och okomplicerat. - Men, då får du ju en massa tid över att göra annat du tycker är roligt och meningsfullt! Detta samtal blev anledningen till att denna bok kom till. Vårt samtal gav mig visshet och möjlighet att se alla de patienter från det förflutna som vill få sina berättelser berättade. Alla nära patientrelationer som gett mig så otroligt mycket genom åren och som jag haft förmånen att arbeta i. Ego State Terapi med hypnos som hjälpmedel, har gett var och en möjligheten att spåra den känslomässiga smärtans ursprung. Det blir ett arbete på ickeverbal nivå som under processen förankras verbalt. Att lära sig att kommunicera det ickeverbala och det existentiella tillsammans. Vi letar och möts i den skapande impulsen, som finns som en inre verklighet hos oss och i samklang med den gemensamma yttre verkligheten skapar vår upplevelseexistens. Alla patienter som kämpat, trott och litat på att det goda faktiskt kan vara beständigt. Att ha rätt till ett känslomässigt högt värde inför sig själv och andra även om de aldrig någonsin upplevt det tidigare. Att våga älska och älskas utan att förlora sig själv. Döden, meningen med livet, frihete

Fler böcker av Sya Tien Redman

Ego State-terapi i tid och rum

Ego State-terapi i tid och rum : överlevaren - resor genom människans gränsområden och dess utkanter Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.