Dramms vandring

Dramms vandring

Elvira Birgitta Holm

Inbunden. Bonnier Carlsen bokförlag AB 1997-10.
ISBN 9789163834028

Dramms vandring är den första boken i en serie om två. Det är unika böcker, en äktsvensk fantasy, poetisk och fantasieggande. Det vore synd om de sågs som renodlade barnböcker istället vänder den sig till alla som fascineras av storskog och älvar, alla som älskar att förundras och gripas. De handlar om små varelser i en stor värld, om mod och vänskap och om längtan att upptäcka och uppleva. Elvira Birgitta Holm har arbetat med texten under många år. Redan 1980 utkom Första sången i en första version på Författarförlaget den har nu omarbetats och blivit Dramms vandring. Andra sången, som är helt nyskriven, kommer att publiceras under våren 1998.En liten varelse med stark längtanSolåret var till ända. Solen gick ned mitt i Storkleft, dag och natt var lika starka. Tiden var kommen att föra månstenen från Solklintens topp ner i mjukmossan. Mossl samlades i skymningen. Honungsljus dröjde mellan träden, törvedsstickor sprakade, lågor lyste över mantelklädda mossl, glimmade i ragg, blänkte i svartögon. Alla höll en brinnande sticka i sin tass, svag rök flöt ut i skymningsljuset. Det luktade rent och nytt om dem alla, de var skrubbade med vatten som värmts med glödgad sten och gnuggade med torrgräs och kamomill. De nya mantlarna var färgade i ljung och al, i daggkåpa och måra, och låg lätta över deras axlar, de trampade mjukt i nya skinntassar. Allt var redo. Men Dramm fanns ingenstans att se.Så börjar Dramms vandring. Första sången om Dramm så som mossl sjöng den vid elden sedan. Det är tid att hämta månstenen som ska värma mossl hela vintern, när de kurar i mjukmossan. Men Dramm längtar och undrar, han vill se vad som finns bortanför Solklinten. Dramm vill upptäcka världen, om bara hans vän Syssl ville gå med! Dramms vandring får en helt annan upptakt än han tänkt sig, och världen är stor och farlig för en som inte är större än en skogsmus. Det kräver mod att möta jordor och myrfolk och för att ta upp kampen mot den fruktade Morg, som håller mossl och andra små som trälar.Författaren Elvira Birgitta Holm vann första pris i Bonnier Juniorförlags jubileumstävling 1987 med sin ungdomsbok Draksommar.

Fler böcker av Elvira Birgitta Holm

Dramms vandring

Dramms vandring Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.