Dilbert - åsikter utvärderas medan ni väntar

Häftad. Bonnier Carlsen 1999-11.
ISBN 9789163815614

Dilbert är idag världens snabbast växande dagspresserie. Uppskattningsvis läses den regelbundet av 150 miljoner människor, och publiceras i ca 1 900 dagstidningar världen över. Den officiella hemsidan (www.dilbert.com) får ca 1, 5 miljoner besök i månaden. Under 1998 började den animerade TV-serien (13 halvtimmesavsnitt) visas i USA, och den blev en stor succé. Man beställde genast 22 avsnitt till. Medförfattare och producent är Emmy award-vinnaren Larry Charles, som är mannen bakom Seinfeld och Galen i dej. TV3 har nu köpt in serien och kommer att börja sända den i höst. Dilbert själv är en ganska trist typ; osäker, blyg och missnöjd med sin tillvaro på kontoret. Han går ständigt omkring i kortärmad skjorta och uppåtriktad slips (!) utan tillstymmelse till mun. Han skrattar alltså inte ens (i TV-serien har han i alla fall mun när han pratar). Dilberts hund, Dogbert, är minst lika trist i sin utformning; hans enda chans att visa känslor är att vifta på svansen! Dogbert är tuff och är den av de två som bestämmer. Han är cynisk och sarkastisk och låter minsann inte någon bossa över sig. Övriga figurer är bl a den allmänt hatade, dumme och mycket inkompetente Chefen. (all energi på jobbet tycks gå åt till att hata honom), den elake direktören Catbert, den stackars Ratbert, råttan som alla tycker är äcklig, den nedtryckte Wally och den nervösa Alice, för att nämna några. Detta kanske inte låter så kul men det är det! Serien, som är en ren humorserie, handlar om livet i modulen, i kontorslandskapet. De flesta som jobbat på kontor känner utan tvekan igen sig i ganska mycket. Scott Adams själv säger sig vara förvånad över hur lika det tycks vara runt om i världen. Han behöll sin anställning som ekonomiansvarig på telekomföretaget Pacific Bell ända till 1995, framför allt för att samla inspiration. En riktigt usel dag på kontoret kunde vara bästa tänkbara bränsle för hans eget serieskapande. Han tvingades emellertid sluta när serien och författandet tog överhanden. Efter att ha tecknat serien i tio år tycker man att en viss idétorka borde infinna sig i synnerhet då miljön tycks så begränsad, men det är snarare tvärtom. Scott Adams, som själv är ett datafreak, använder sig mycket av datorn för att hålla en nära kontakt med fansen och samtidigt inhämtar han nya idéer. Han överöses av berättelser från verkliga livet, som bland annat visar hur otroligt dumma chefer kan vara! Scott Adams råd till alla missnöjda är att de ska säga upp sig och bli sina egna.Till dags dato har Scott Adams under sitt 42-åriga liv skrivit fyra storsäljande managementböcker, varav den första The Dilbert Principle är den bästsäljande någonsin inom sin genre den låg 27 veckor på New York Times bestseller-lista. Tre av dessa böcker har givits ut på Svenska Förlaget: Dilberts princip (1997), Dogberts hemliga handbok (1998) och Dilberts guide till arbetsglädje (1999). Elva serieböcker med samlade strippar och söndagssidor har utkommit i USA. En har tidigare utgivits i Sverige, Tjäna pengar genom att stjäla kontorsmaterial (Atlantics Förlag 199?). Originalet till denna, vår första, Dilbertbok, Åsikter utvärderas medan ni väntar, utkom 1998 liksom nästa planerade titel som utkommer i januari 2000. Att Scott Adams fick sämsta betyget i teckning när han gick i skolan höll honom inte tillbaka. Han är beviset för att man inte behöver vara en hejare på att teckna för att bli STOR i seriebranschen! Det är manuset det kommer an på. Och det som skiljer Dilbert från många andra serier är just att den är så rätt i tiden både innehållsmässigt men också sättet man jobbar med den på nätet. Varje dag hittar man en ny stripp på hemsidan och besökarna kan t ex prenumerera på Scott Adams egna nyhetsbrev. Besök: www.dilbert.com

Dilbert

Dilbert - åsikter utvärderas medan ni väntar Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.

Dilbert - åsikter utvärderas medan ni väntar Recensioner som inte följer våra instruktioner kommer inte att visas.