Den förfärlige Takstainar

Den förfärlige Takstainar

Stig Linnell

Inbunden. Bonnier Carlsen 1998-03.
ISBN 9789163808746

Året är 1274, platsen Lärbro kyrka på Gotland. Inför hela församlingen drar Takstainar, eller Nicolaus Taxten som han egentligen heter, sitt svärd och hugger ner prästen framför altaret. Men att kallblodigt dräpa en präst är något som inte ens den mäktige Takstainar kan göra ostraffat. När han lämnar kyrkan följer prästens drängar efter och snart färgar Takstainars eget blod golv och väggar i själva prästgården, där han försökt att förskansa sig.Därmed borde historien om Takstainar vara slut, men folket i Lärbro upptäckte snart att så lätt var det inte att bli av med honom och om Takstainar varit grym i livet, blev han än värre som osalig ande. På Takstens gård har berättelserna om Takstainar levt kvar och spökryktena tyder på att han tagit sig upp ur sin grav. Man har alltid kunnat höra oförklarliga ljud på gården och under fullmånenätter har en underlig ryttare setts rida över ägorna. Men nu har spökerierna minskat. Kanske för att Takstainars ben nu vilar i låda nr. 16492:18 på en hylla i Historiska museets benlager i Bålsta. Eller kanske bidar han bara ännu en gång sin tid?Stig Linnell har länge intresserat sig för svenska spöken. Takstainar har under åren blivit något av en favorit för honom. Historien om honom är en märklig blandning av fantasi (?) och handfast fakta som hans gravhäll i Lärbro kyrka och skallen på benlagret. I den här boken ger han oss både spökhistorien och moderna fakta om Takstainar. Stig har kommit ut med två böcker (ämnen: Stockholms spökhus och skurkar) på annat förlag och arbetar som frilansjournalist. Gunna Grähs svartvita illustrationer fångar mycket träffsäkert de gotländska miljöerna, Takstainar och hans tid och hon har verkligen inte sparat på de dramatiska uttrycken. Gunna har kanske inte ett speciellt intresse för spöken som Stig, men hon illustrerar ruggigt bra!

Fler böcker av Stig Linnell

Den förfärlige Takstainar

Den förfärlige Takstainar Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.