Strövtåg på Bohusläns sockertopp

Strövtåg på Bohusläns sockertopp

Martin Fahlén Jimmy Stigh

Inbunden. AMFO-klinikdata 2008.
ISBN 9789163320163

Detta är en bok om naturreservatet Älgön-Brattön i Bohuslän och samtidigt en berättelse om vår jord. Öarna uppstod genom en magmatisk intrusion precis som sockertoppen i Rio de Janeiro. Boken handlar om sambandet mellan berg, växtlighet och människans villkor. Här blandas vetenskap och konst. Författarna går då till roten, redovisar en geologisk avhandling, kåserar aktningsfullt om Linné och dristar sig till att presentera det periodiska systemet ihop med växternas kemi allt blandat med vackra illustrationer. Boken guidar också till intressanta och storslagna lokaler för den som vill upptäcka öarna på egen hand till fots eller med båt.

Martin Fahlén är pensionerad läkare och docent i invärtesmedicin. Han är sommarboende på Älgön sedan många år och har fascinerats av bergen, såväl skönhetsvärdet som det vetenskapliga. Han är också målaren i boken som ställer frågor till geologerna Jimmy Stigh och Hans Årebäck. Jimmy Stigh är professor i geologi vid Göteborgs universitet och har varit handledare till Hans Årebäck som gav ut en avhandling 2001 om Älgön-Brattön med titeln "Petrography, geochemistry and geochronology of mafic to intermediate late sveconorwegian intrusions". Tillsammans har författarna försökt popularisera innehållet i avhandlingen och vidga intresser för geologi.

Tibor Parak Tibor Parak Strövtåg på Bohusläns sockertopp   (Betyg 5 av 5)

Sensommaren 1957 hade jag förmånen att ett par dagar följa med Lars Bergström på en exkursion i och kring Tjörn som var föremål för hans geologiska karteringar. Jag arbetade vid den tiden på Chalmers efter att året dessförinnan ha lämnat Ungern och kommit till Sverige.
För mig öppnades ett nytt landskap med nya geologiska fenomen som vid den tiden förvisso lämnade många frågor obesvarade. Just därför upplever jag även av personliga skäl en stor glädje över utvidgningen av boken ”Strövtåg på Bohusläns sockertopp” där bland annat Lars Bergström omnämns.Författartrion, Martin Fahlén, läkare och konstnär samt de båda geologerna Jimmy Stigh och Hans Årebäck förtjänar beröm för sitt initiativ och för slutresultatet av sitt gedigna arbete. Boken är en lysande guide i geologins viktiga perioder. Den behandlar bergarternas bildning för 1,5 miljarder år sedan och hur dessa bergarter genom intrusion intagit sitt nuvarande läge för 900 miljoner år sedan. I boken redogörs också för hur grundämnena blir mineral och hur dessa sedan bildar bergarter. Processen förklaras med ord kompletterade med tabeller och åskådliga illustrationer. Med hjälp av sin kunskap om grundämnenas kretslopp flätar sedan författarna samman detta med bl.a. växternas behov för sin existens.Läsarna får en förklaring till hur de olika geologiska processerna åstadkommit naturens nutida utseende. De metamorfa, sedimentära och magmatiska processerna illustreras med ett instruktivt bildmaterial. De oljemålningar som avbildas i boken visar hur ett konstnärsöga tecknar de blottade geologiska formationerna och ger boken ett stort mervärdeDet kan bara konstateras att författartrion åstadkommit en väl redigerad och vacker bok som berikar läsaren med intressanta fakta och fantastiska bilder. Geologin är till skillnad från astronomin en ung vetenskap. Det är viktigt att vi inte bara tittar upp på stjärnhimmeln utan också ser allt spännande som kan utläsas om vårt jordklots långa historia.

Budapest den 24 februari 2008

Tibor Parak
Docent i geologi