Romarriket och den romerska rätten : om ett kulturarv från antiken

Sten Holmberg

Häftad. Books on Demand 2008-12.
ISBN 9789163170140

Denna bok avser att ge en översiktlig orientering om antikens Rom, med särskild markering av romarrikets roll som födelseplats och kraftcentrum för den moderna juridiken. Den romerska rätten är av stort rättshistoriskt intresse och utgör samtidigt något av ett kulturhistoriskt fenomén. Det är också så, att den romerska rättens olika utvecklingsskeden ger en god bild av romarrikets historiska utveckling.

Författaren Sten Holmberg är juris doktor. Han har varit yrkesverksam inom främst central statlig och kommunal förvaltning samt som lärare i juridik (offentlig rätt) och läroboksförfattare. Efter sin pensionering har han ägnat sig åt studier och forskning inom det rättshistoriska området. Detta har hittills bl.a. resulterat i boken "Samhälle och rätt - Några idé- och rättshistoriska axplock". I den boken presenterades ett antal uppsatser med rättshistoriskt innehåll, inom skilda områden och olika tidsskeden (Books on Demand, Visby).

I föreliggande bok behandlas romarriket och den romerska rätten, som kom att ge inspiration och underlag för den moderna juridiken i flertalet av Europas länder

Fler böcker av Sten Holmberg

Marianne Prohászka Marianne Prohászka Ett arv från antikens dagar   (Betyg 4 av 5)

För mig, som numera pensionerad, lärare inom ämnet Antikens kultur och samhällsliv, är det spännande att få en ny studie om Romarriket och om den moderna rättsvetenskapens rötter i det antika Rom i mina händer. Boken är föredömligt enkelt upplagd, i två avsnitt, och med rymd på sidorna, man kan faktiskt våga sig på att göra små randanmärkningar, när man läser. I bokens inledande del får vi en resumé med glimtar från Romarrikets historia, kultur och samhällsliv, sett med en jurists ögon. Den andra delen ägnas "Den romerska rätten - iusbäraren från antiken". Så följer ett urval med i sammanhanget användbar litteratur och slutligen, i en bilaga,exempel på begrepp, tänkespråk och maximer.

Historiken i första delen har självklart stor betydelse, inte minst för att bredda målgruppen av läsare. Säg den som inte behöver fräscha upp kunskapen om de olika skeendena under denna fascinerande tid. Att sedan få ta del av en genomgång av olika aspekter på den romerska rätten och dess påverkan på dagens juridik vidgar bokens användningsområde. Det vore spännande att på liknande sätt få en genomgång av grekisk lagstiftning, som genom Solon, en av grekernas sju vise, la grunden för den grekiska demokratin. Intressant är också ursprunget i Hammurabis lag. Denne ryktbara semitiske kung levde på 1700-talet f Kr. Och ändå sägs det att hans lagsamling inte är den äldsta kända.
(Romarriket och den romerska rätten)

Romarriket och den romerska rätten

Romarriket och den romerska rätten : om ett kulturarv från antiken Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.