Natten. Sömnen. Döden. och Stjärnorna

Natten. Sömnen. Döden. och Stjärnorna

Oates Joyce Carol

Inbunden. HarperCollins Nordic 2022-03-14.
ISBN 9789150967371

Joyce Carol Oates är tillbaka med en mäktig och aktuell roman där hon återigen gör det hon är bäst på - att borra sig in i människors psyke och undersöka det amerikanska samhället. John Earle McLaren är före detta borgmästare och en respekterad man i staden där han bor. När han en dag stannar bilen för att stoppa två poliser som brutalt misshandlar en man, slutar det med att han själv blir angripen. Den korta tid som återstår av hans liv tillbringar han på sjukhuset, där hans hustru och de vuxna barnen samlas vid hans sida. I Natten. Sömnen. Döden och Stjärnorna. berättar Joyce Carol Oates om en familj som drabbas av en tragedi, och där vart och ett av barnen reagerar på olika sätt. Det är en levande, inträngande och naken skildring av ras- och klassfrågor i dagens USA, om psykologiskt trauma, sorg och att med tiden bli hel igen. En storslagen roman i klass med hyllade Det var vi som var Mulvaneys. Joyce Carol Oates senaste stora roman Mitt liv som råtta blev en storsäljare i Sverige samt nominerad till Årets Bok. “Aktuell och storslagen (…) Ytterligare en genomträngande undersökning av den amerikanska kulturen, av en författare som denna recensent anser vara vårt lands största (…) Den är briljant. Vi är välsignade som har en romanförfattare som henne i vår kaotiska, förvirrande värld.” Star Tribune Joyce Carol Oates är född 1938 i staten New York och är en av USA:s verkligt betydande författare. Oates har sedan debuten 1963 publicerat ett stort antal romaner, flera novellsamlingar, skådespel, essäer, poesi och kritik. Framför allt inom prosan har Oates utmärkt sig som en av de största inom den samtida amerikanska litteraturen. På HarperCollins har hon tidigare utkommit med romanen Mitt liv som råtta (2019) som blev nominerad till Årets Bok, och novellsamlingen Vackra dagar (2020)

Fler böcker av Oates Joyce Carol

Natten. Sömnen. Döden. och Stjärnorna

Natten. Sömnen. Döden. och Stjärnorna Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.