Vi skulle ha fjällvandrat (och andra misstag jag gjorde när barnen växte upp)

Gunilla Bergensten

Inbunden. HarperCollins Nordic 2019-08-19.
ISBN 9789150943573

Av författaren till kultförklarade Familjens projektledare säger upp sig. Befriande och ärligt om föräldraskapets fallgropar. Med mycket humor och oändlig kärlek till föräldraskapet närmar sig Gunilla Bergensten det vi alla undrar när barnen är flygfärdiga: Vad kunde vi ha gjort annorlunda när de växte upp? Om du förvånat ser barnen växa upp (alldeles för fort) och vara på väg att lämna hemmet (alldeles för snart) och funderar på om du är riktigt klar med allt du borde ha sagt, gjort och lärt dem och på vad som kunde blivit annorlunda då är Vi skulle ha fjällvandrat (och andra misstag jag gjorde när barnen växte upp) boken för dig. Med samma härliga humor som i Familjens projektledare säger upp sig funderar Gunilla Bergensten på varför ungarna inte är mer intresserade av henne (därför att allt hon berättar är sedelärande historier), inte får misslyckas (det är så jobbigt för henne), inte blev jämställda (det kan vara så) och varför de inte bara kan vara lyckliga (är det verkligen så mycket begärt?). Villigt erkänner hon sina misstag som förälder och lockar fram skratt av igenkänning hos läsaren. "Det var faktiskt ett tag sedan jag funderat på att skriva något nytt. Men när HarperCollins frågade blev jag så glad att idén kom lika självklart som det dagliga ögonhimlandet från min tonåring - Vi skulle ha fjällvandrat (och andra misstag jag gjorde när barnen växte upp). I den här boken tar jag upp tråden där Familjens projektledare säger upp sig slutade - att jag skulle fostra jämställda pojkar och lata flickor. Det lyckades jag med. Men det var en massa annat som misslyckades när det gäller till mitt föräldraskap. Massor. Usch." - Gunilla Bergensten "Gunilla Bergensten skriver pricksäkert om det eviga ämnet relationer och lockar till massor av igenkännande skratt och en och annan tår." - Sagt om Att älska varandra i längden och på bredden "Jag tycker att er föräldrastil är intressant. Först försöker ni med en sak, så funkar inte det, då gör ni tvärtom och så funkar inte det heller. Då ger ni upp. Det brukar ta en vecka." - Gunillas dotter *** GUNILLA BERGENSTEN är skribent, har arbetat på reklambyrå och som journalist. 2008 gav hon ut den uppmärksammade boken Familjens projektledare säger upp sig. Året efter följde hon upp succén med När jag fyller 40 ska jag vara snygg, rik och lycklig (och yngre). Hösten 2010 debuterade Gunilla som skönlitterär författare med Konsten att vara otrogen på Facebook och därefter utkom Att älska varandra i längden och på bredden. Gunilla Bergensten är gift och har två barn. Familjen bor numera i San Francisco i USA efter att ha vunnit green card på lotteri

Fler böcker av Gunilla Bergensten

Vi skulle ha fjällvandrat

Vi skulle ha fjällvandrat (och andra misstag jag gjorde när barnen växte upp) Din recension kommer att visas inom fem till sju arbetsdagar.